Bransjestemmer
2. nestleder i Energi- og miljøkomiteen Sofie Marhaug (R). Foto: Ihne Pedersen.

Regjeringen bør satse mer på biogass, ikke mindre!

I flere leserbrev hos Biogassbransjen.no skriver statssekretær i Klima- og miljødepartementet, Ragnhild Sjoner Syrstad (AP) om hvordan regjeringen fremover vil satse på biogass. Å kalle det som presenteres en satsning er vel å lese med tidenes mest optimistiske briller. Mellom linjene kan vi snarere lese at det kan bli vanskelig å få opp produksjon og bruk av biogass i Norge hvis regjeringen får det som den vil. Og det er synd. For det største problemet i dag er at vi har for lite og for sakte omstilling vekk fra drivstoff som diesel og bensin, ikke at biogass fortrenger elektriske kjøretøy, slik Syrstad synes å mene. Snarere enn å stole blindt på EUs spådommer om biogass, bør regjeringen se på hva slags land Norge er og det potensialet som finnes her.

Norge er et langstrakt land, med mye skipsfart. Jernbanen, det mest miljøvennlige transportmiddelet, går ikke i store deler av landet vårt. Vi har også store mengde avfall fra både fiskerinæringen og landbruket som i dag kunne vært benyttet til biogass, men som ikke gjør det. Alt dette tilsier at vi ikke burde gjøre som EU og rette oss inn mot mest mulig el-kjøretøy, men også satse stort på biogass. Biogass er godt egnet for skip, men kan også erstatte fossile drivstofftyper på tungtransport og i områder av landet vårt der el er mindre tilgjengelig.

En av de største utfordringene for å få opp bruken og produksjonen av biogass, er mangelen på fyllestasjoner. Ironisk nok er det flest fyllestasjoner for biogass på det sentrale Østlandet, et område der ladestasjoner og elbiler også har høy frekvens. Ute i det langstrakte landet vårt, der el-kjøretøy er mindre egnet både pga. kulde og lange avstander, er det knapt noen mulighet for å benytte biogass. Dette er et stort hinder for å få opp bruken av biogass og det er rart regjeringen ikke skjønner det.

Vi trenger et nasjonalt nettverk av fyllestasjoner med flytende biogass langs de lengre, særlig trafikkerte veistrekningene. Det mangler vi i dag. Rødt foreslo det på Stortinget i februar, men ble nedstemt av regjeringspartiene og Høyre. Et fylke som Vestfold og Telemark, som har egen produksjon av biogass, har lenge ønsket seg fyllestasjoner langs E134, en hovedfartsåre der jernbane ikke er et alternativ. Mulighetene finnes, om regjeringen åpner øynene.

I tillegg til helhetlige planer for å få opp fyllestrukturen, trengs det støtteordninger for små og større produksjonsanlegg. Da kan vi lykkes godt med å få en miks av biogass og elektrisitet. Det er sannsynligvis den beste oppskriften på å kutte utslipp i transportsektoren i Norge.

Regjeringen: – Nye tider for biogass

Departementet svarer på kritikken

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Omsetningskrav for resirkulert fosfor – en interessant mulighet

Øyvind Birkeland, BIR Voss Hardanger AS
Jens Måge, Avfall Norge
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.