Fossilfrie løsninger i transportkorridorer:
– Biogass er ikke pilot lenger, det er utrulling vi trenger
Onsdag avholder Biogass Oslofjord seminar om «Fossilfrie løsninger i transportkorridorer» i samarbeid med Grønt landtransportprogram og miljøstiftelsen Zero.
Biogassbransjen.no er på plass i Tønsberg og dekker seminaret løpende.
Seminaret dekker ikke kun biogass, men også fossilfrie alternativ som el og hydrogen. Møteleder er fagansvarlig transport i Zero, Ingvild Kilen Rørholt.
– Jeg synes det er veldig positivt at vi skal ha et seminar om fossilfrie løsninger i transportkorridorer hvor vi ser alle løsningene samlet. Det er veldig mye fossilt i transportsektoren, og jeg håper seminaret vil få frem problemstillingene vi må løse og vise det som allerede er på gang, sier Rørholt.
Transportkorridorer er en måte å tenke helhetlig på transportplanlegging på tvers av kommunale, nasjonale og fylkesgrenser. Seminaret handler om hvordan man kan få til fossilfri infrastruktur over lengre strekninger.
– Særlig når man tenker transportkorridorer er det med infrastruktur viktig, og jeg tror det kan være lurt å tenke transportkorridorer når man skal bygge ut og utvide, sier Rørholt.
Bompenger og infrastruktur
Rørholt tror det avgjørende for å få flere biogasskjøretøy på veiene er bompengerabatt og infrastruktur.
– Men samtidig må man også få opp produksjonen av biogass.
Enova avviklet nylig sitt støtteprogram for fyllestasjoner for biogass, og satte siste frist for søknader til 15. februar.
– Vi hører det er en god del som har søkt, og fristen har kanskje brakt noen planer fra tegnebrettet til faktisk søknad. Samtidig mener jeg fristen ble satt for tidlig, at man burde latt den løpe ut året, sier Rørholt.
Samferdselsministeren har nå bedt Statens vegvesen eksplisitt om å finne en ordning for fritak eller redusert avgift for biogasskjøretøy på strekninger finansiert av bompenger.
– Mange aktører har sagt at det er viktig for at de skal velge biogass. Denne prosessen blir veldig interessant å følge fremover.
– Hva ser du særlig frem til under seminaret?
– Jeg ser frem til å høre om hva som skjer nå, og den politiske debatten og hvordan de vil tilrettelegge for fossilfrie løsninger. Jeg håper de er offensive når vi både har en energikrise og en klimakrise vi må løse.
LES OGSÅ: Samferdselsministeren ber Statens vegvesen utarbeide bompenge-løsning for gasskjøretøy
– Produksjonen må opp
– Mye av flaskehalsen er i produksjon, vi må få opp produksjonen av biogass og se om det finnes gode løsninger for virkemidler der. Det er et mye større potensiale for produksjon av biogass i Norge enn det som utløses i dag, så der vil jeg håpe det kommer virkemidler. Dette tror jeg blir det neste store temaet etter bompenger og støtte til kjøretøy.
– Fordelen for biogass er at det er en moden teknologi. Kjøretøyene er her, de kan kjøre langt og alt ligger til rette. Biogass er ikke pilot lenger, det er utrulling vi trenger, sier Rørholt.
– Ulempen er at det er begrenset tilgang på biogass.
– Jeg tror folk kommer til å bli glade for å se et seminar med alle løsningene man trenger i fremtiden sett i sammenheng, og jeg tror det blir fint å se at det allerede skjer ganske mye. Det blir også veldig interessant å høre hva politikerne har å si om virkemidlene fremover.
LES OGSÅ: – Markedet for grønn tungtransport må pleies hvis veksten skal fortsette
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!