Nyheter
Gasum fyller gass
Det ble kun levert biogass til gasskjøretøy i 2021. Illustrasjonsfoto: Gasum

Kun biogass solgt til gasskjøretøy i fjor

Det ble kun levert biogass som drivstoff til gasskjøretøy i 2021, og ingen naturgass. Det viser en kartlegging Energigass Norge har gjort blant distributørene av biogass.

Daglig leder i Energigass Norge, Tore Woll. Foto: Energigass Norge.

En kartlegging Energigass Norge har gjort blant de fem distributørene av biogass i Norge, viser at det ikke ble levert naturgass som drivstoff til kjøretøy i 2021. I 2020 ble det levert naturgass tilsvarende en energimengde på 23 GWh (millioner kilowattimer) til busser i Bergen, Trondheim og Haugesund. Disse bussanbudene ble avsluttet i løpet av 2020, heter det i en pressemelding fra interesseorganisasjonen.

– Ikke behov for naturgass

­– Produksjonen av biogass er økende, og slik forsyningssituasjonen nå er, har det heller ikke vært behov for å bruke naturgass som reserveforsyning, sier daglig leder i Energigass Norge, Tore Woll, i pressemeldingen.

Energigass Norge har også startet opp arbeidet med å få på plass en egen bransjenorm for rapportering av mengden biogass som brukes som drivstoff til kjøretøy.

– Ordningen vil gi enkel oversikt over bruken av biogass som drivstoff til kjøretøy, og sikre grunnlaget for likestilling med el og hydrogen i bomringen, sier Woll.

LES OGSÅ: Biogass i tungtransporten er viktig for raske utslippskutt

Krever biogass for fritak

Bruken av biogass som drivstoff er økende, særlig til busser og tunge kjøretøy som større lastebiler og vogntog. Stortinget vedtok i mai i fjor at kjøretøy som bruker biogass som drivstoff, skal likestilles med elektriske og hydrogendrevne kjøretøy i bomringene.

Grunnlaget for fritaket er at en kan synliggjøre om kjøretøyene bruker biogass eller naturgass som drivstoff. Begge gassene består i hovedsak av metan, og en kan ikke skille dem fra hverandre uten å gjøre en kjemisk test. Stortinget vil ikke gi fritak i bomringen for kjøretøy som bruker naturgass.

– Hvis det leveres kun biogass til kjøretøy, så blir jo problemet mye mindre. Da er det mulig å få realisert vedtaket om fritak i bomringen på en enklere måte, sier Woll.

LES OGSÅ: Hvor mye gjenstår det å utrede?

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk

Ingvild Kilen Rørholt, Miljøstiftelsen ZERO

Ikke la klimaengasjement skape problembytter!

Mats Eklund, Linköpings universitet
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.