Leder
Journalister leser gjennom statsbudsjettet i vandrehallen i Stortinget i høst. Foto: Peter Mydske/Stortinget. (CC BY-NC-ND 2.0)

Hvor mye gjenstår det å utrede?

Spørsmål om bompenger og biogasskjøretøy har blitt utredet i snart tre år. I budsjettdokumentet som ble lagt frem denne uken går regjeringspartiene og SV inn for å utrede litt til.

Regjeringspartiene og SV landet denne uken sitt forslag til statsbudsjett, etter intense forhandlinger. Her lot det seg, i motsetning til regjeringens opprinnelige utkast, snike inn en paragraf om biogass og bompenger:

«Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem forslag om hvordan man kan likestille GA-kjøretøy som kjører på biogass, med el- og hydrogendrevne biler i bomringene snarest mulig og i løpet av 2022».

Dette er en seier for bransjen, og ikke minst for interesseorganisasjonene Biogass Norge, Energigass Norge og Avfall Norge som gjentatte ganger har tatt opp bompenge-spørsmålet i Stortingets høringer.

Men hvor mye gjenstår det egentlig å utrede? Allerede i januar 2019 ble det vedtatt i styringsgruppen for Oslopakke 3 at man ønsker å gi kjøretøy som bruker 100 prosent biogass redusert takst i bomringen «så snart som mulig».

I mai i år vedtok Stortinget å «sikre likebehandling av biogasskjøretøy med nullutslippskjøretøy på strekninger finansiert av bompenger, gjeldende fra 1. januar 2022». Punktet om bompenger ble ifølge Stortingets hjemmesider enstemmig vedtatt.

Så utredet må det ha blitt.

Bompenge-vedtaket ble avvist i Solberg-regjeringens forslag til statsbudsjett, med henvisning til at AutoPASS-systemet ikke kan lese om det er naturgass eller biogass på tanken til et gitt kjøretøy ved bompassering.

Dette var en stor skuffelse for bransjen og transportører som ønsker å satse på biogass (for eksempel Tine, Asko og PostNord).

Samtlige distributører av biogass har sagt seg villige til å lage et dokumentasjonssystem der leverandøren av gassen må garantere for hva den inneholder. Ifølge Energigass Norge og leverandører som Gasum er det heller ikke interesse for kjøp av naturgass i det norske transportmarkedet. Hvis et anbud går ut på å kjøre biogass er det nettopp det transportørene vil etterlyse.

Også byrådet i Oslo har vært tydelige på at de er lei av å vente, og har fremmet konkrete forslag til hvordan bompengevedtaket kan gjennomføres fra 1. januar, som Stortinget har vedtatt.

Men her skal utredes.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk

Ingvild Kilen Rørholt, Miljøstiftelsen ZERO

Ikke la klimaengasjement skape problembytter!

Mats Eklund, Linköpings universitet
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.