Bransjestemmer
Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo. Foto: Elisabeth Nodland.

Regjeringen avlyser tiden for biogass

Skal transportnæringen nå målene om utslippskutt som regjeringen har satt, må deres satsing opp, opp, opp. Først da får vi utslippene ned, ned, ned.

Statssekretær Ragnhild Sjoner Syrstad (AP) i klima- og miljødepartementet skriver i Biogassbransjen at regjeringen nå skal videreutvikle satsingen på biogass. Hvordan kutt i støtteordninger for en teknologi, som er helt i startgropen av sitt potensiale, er videreutvikling er et sant mysterium. Det er også spennende å høre hvordan regjeringen har tenkt å kutte i utslipp ved å kutte i ordninger vi vet fungerer.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det til sammen ble solgt 288 lastebiler over 16 tonn med gassdrift de siste 12 månedene. De 12 månedene før det ble det bare solgt 118. Vi har altså en lang vei igjen å nå målene. I undersøkelser vi gjennomfører årlig peker våre medlemsbedrifter på for dårlige lade- og fyllemuligheter som den viktigste grunnen til at de ikke tør å investere i lastebiler med annet drivstoff enn diesel. Tett etterfulgt av at kunder og oppdragsgivere ikke vil betale den økte kostnadene denne teknologien medfører, og at det er for høye innkjøpspriser og for dårlige støtteordninger til kjøp.

Det er altså ikke en høna- og egget diskusjon der regjeringen kan si at de har gjort nok og nå får markedet løse det selv. Selv om bilene begynner å bli teknologisk modne, er de langt fra konkurransedyktige uten støtteordninger. Det finnes ikke nok fyllestasjoner til at våre medlemsbedrifter tør å skifte ut bilparken sin, og bilene er for dyre. Uten biler på veien vil det ikke lønne seg å etablere fyllestasjoner, som i seg selv er kostbare å bygge. Løsningen på dette er støtteordninger fra myndighetene. Når myndighetene stiller disse kravene, må de også bidra til at de blir nådd og ikke kreve at næringslivet tar hele regninga og risikoen. Skal små- og mellomstore bedrifter måtte ofres på regjeringens gode, men flyktige, intensjoners alter?

Dette er ikke bærekraftig strategi. Når regjeringen er så uforutsigbare at støtteordningene kan dukke opp og forsvinne etter hvilken teknologi regjeringen for øyeblikket finner det for godt at de skal satse på, får vi ikke langsiktige investeringer og satsinger, og dermed heller ikke utslippskutt. Vi trenger teknologinøytralitet, og alle aktørene i markedet må tro på at regjeringen faktisk spiller på lag med oss.

For tiden kan det virke som regjeringen har en meksikansk standoff, der alle peker på hverandre, men ingen er villige til å gjøre det som kreves. Klima- og miljøministeren Barth Eide stiller krav om utslipp og peker på at vår næring må kutte. Vi ber samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om økonomiske insentiver og satsing på infrastruktur, mens han igjen peker på Enova som den eneste verktøykassa regjeringen har til rådighet. Alt ansvar for faktisk handling blir pulverisert og lagt på det statlige foretaket som finner på nye støtteordninger og kvitter seg med gamle før de har nådd sin hensikt. Det kan virke som finansminister Vedum også har hatt en finger med i spillet og at de heller leker finanspolitikk enn klimapolitikk. Det er enklere å måle inntekter mot utgifter i støtteordninger, i stedet for å ta politisk føring og investere det det faktisk koster å få ned utslippene, uten at næringslivet går konkurs på veien.

Det er på tide at statsrådene snakker sammen, og at regjeringen er villige til å være med på spleiselaget til deres egne politiske mål. En lastebileier kan ikke stå opp hver morgen og være usikker på om regjeringen i dag vil satse på hydrogen, biogass, eller strøm. Da ender vi opp med at ingen tør å investere i ny teknologi, og det vil ta enda lenger til å nå regjeringen klimamål. Vår næring har selvsagt et ansvar, og skal gjøre det som kreves for å nå målene. Men da må regjeringen sikre et forutsigbart virkemiddelapparat. Vi syns det er bra at statssekretær Syrstad sier at kostnadene må ned, ned, ned. Men da krever vi at de følger opp disse ordene med handling og bedre støtteordninger for nullutslippskjøretøy.

Regjeringen: – Nye tider for biogass

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Er biogassindustrien gode nok på sikkerhet?

Cecilie Drange, Sandcatch Solutions

Ikke rør biogassbilen min!

Mats Eklund, Linköpings universitet
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.