Nyheter
Administrerende direktør Maria Malmkvist i bransjeorganisasjonen EnergiGas Sverige holdt innlegg under Gasskonferansen onsdag. Foto: Ole Peder Giæver/Biogassbransjen.no.

Gasskonferansen 2022:

Over 50.000 biogasskjøretøy i Sverige

Sverige har mer enn 50.000 biogasskjøretøy, over 200 fyllestasjoner og mange produksjonsanlegg for biogass. Administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Energigas Sverige, Maria Malmkvist, er blant dem som har tatt turen til Gasskonferansen 2022.

Oslo (Biogassbransjen.no): Maria Malmkvist har vært ansatt i Energigas Sverige siden 2013 og VD (adm dir) siden 2016. Hun har tidligere jobbet i WSP Sverige, Energimyndigheten og Astra Zeneca, og er utdannet kvalitetsingeniør.

– Jeg ble selvsagt glad da jeg ble invitert av Energigass Norge til å holde innlegg under Gasskonferansen. Jeg har også tidligere vært på vei til spennende arrangementer i Norge, men som har blitt avlyst på grunn av covid. Nå er det veldig gøy at dette blir noe av. Det er alltid trivelig å komme til Oslo og å møte gassbransjen der, sier hun til Biogassbransjen.no.

Under gasskonferansen foredro hun om Sveriges videre planer på biogassfeltet.

– Temaet for konferansen er Det grønne skiftet i praksis. Ettersom Sverige har kommet langt i dette arbeidet når det gjelder for eksempel veitransport har jeg blitt bedt om å snakke om den svenske satsingen på bruk av biogass i transportsektoren. Jeg vil fortelle om det Sverige har gjort, hvordan utviklingen ser ut nå, og hvilke hindringer og muligheter vi har foran oss for en fortsatt utvikling av biogassbruken i transportsektoren. For å nå det svenske målet til 2030 vil alle alternativ behøves – biogass, el, hydrogen og flytende biodrivstoff. Det vil ikke være én løsning, og biogassen vil spille en viktig rolle i omstillingen, sier Malmkvist.

– Hva er de viktigste bruksområdene for biogass i Sverige?

– Biogassen som produseres i Sverige har hittil i stor grad blitt brukt i veitransporten. En stor del biogass blir også importert, og den brukes først og fremst av mindre industrier, til el- og varmeproduksjon samt av private husholdninger. Interessen vokser nå i visse sektorer, og industriens etterspørsel øker raskt. Andre områder der interessen vokser er el- og varmeproduksjon og bruk innen sjøfarten. Med EUs fokus på biogass og hydrogen i REPowerEU har interessen for hva Sverige gjør på feltet vokst.

(REPowerEU er en tiltakspakke fra Europakommisjonen som er ment å redusere avhengigheten av russisk naturgass. En betydelig nysatsing på biogass er et av tiltakene.)

Ved utgangen av 2021 var det 52.635 gasskjøretøy i Sverige. Av disse var 2766 busser, 1426 tunge kjøretøy, og de resterende personbiler og varebiler. Det finnes i dag drøyt 200 offentlige fyllestasjoner for komprimert biogass, og ytterligere cirka 60 ikke-offentlige, for blant annet busser. Antallet fyllestasjoner for flytende gass har økt raskt de seneste årene, fra 6 i 2018 til hele 26 i dag. Biogassandelen har også økt hele veien og er i dag svært høy: 95 prosent i den komprimerte kjøretøysgassen (2021) og 92 prosent i den flytende (første halvår 2022). Det finnes totalt 281 biogassanlegg i Sverige, som til sammen produserte 2,3 TWh biogass i løpet av 2021, der mesteparten (67 prosent) ble oppgradert til bruk, først og fremst til transport. Den totale biogassbruken i Sverige har økt raskere enn produksjonen de siste årene, og går nå opp til hele 4,8 TWh.

– Hva er de viktigste utfordringene for den svenske bransjen?

– En utfordring er at svensk politikk og virkemiddel rundt biogass har vært kortsiktige og usikre i mange år. Det forvansker blant annet de nødvendige investeringene som må gjøres for å øke produksjonen av biogass. Med den nye produksjonsstøtten til biogass begynner forutsetningene å se bedre ut, med det finnes fortsatt spørsmål å utrede med tanke på utforming, støttenivåer og hvor lenge støtten vil vare. En annen utfordring er EU-politikken, som er utydelig omkring biogassen. I og med REPowerEU har nå det nå absolutt blitt tydelig at EU skal satse på kraftig økt biogassproduksjon, men i andre regelverk, som taksonomi og CO2-normer, er det store hindre for bruk av biogass.

– Hva mener du Norge kan lære av Sverige?

– Jeg tror alle nordiske land kan lære av hverandre når det gjelder biogass. Det viste om ikke annet alle presentasjonene under konferansen Nordic Biogas Conference som ble arrangert i Linköping i Sverige forrige uke. Der kunne vi konstatere at biogass er løsningen på mange samfunnsutfordringer, og etterspørselen er nå enorm, i Norden så vel som Europa. Det er viktig at de respektive landene er utholdende, tydelige og langsiktige i virkemidlene som innføres, og at det finnes en tydelig retning for hvor man skal. Å ta hånd om avfall og gjøre nytte av det bør være selvsagt for alle land. På noen områder tror jeg Sverige kan lære av Norge. Et eksempel er at dere har døpt et biogassanlegg til «Den Magiske Fabrikken». Det er klokkerent, et navn som virkelig viser hva vi prater om.

– Et springbrett til biogass og hydrogen

– Ingen gode alternativ til LNG i skipsfarten

Biogass i EUs taksonomi

 

Planlegger fyllestasjoner uavhengig av Enova-støtte

 

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
Redo
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.