Nyheter
Myndighetskontakt i Gasum, Tiril Stillufdatter Karlsen. Foto: Ole Peder Giæver/Biogassbransjen.no.

Gasskonferansen 2022:

– Ingen gode alternativ til LNG i skipsfarten

I teorien kan du kjøre et skip på ren biogass, men i praksis må produksjonen opp om det skal bli en realitet, mener Tiril Stillufdatter Karlsen i Gasum.

Oslo (Biogassbransjen.no): Dag 2 av Gasskonferansen 2022 tar til onsdag morgen.

– Jeg ser mest frem til å møte et bredt spekter av mennesker, organisasjoner og selskap som jobber for samme mål som Energigass Norge og oss i Gasum, og ser mulighetene med energigassene vi har – både naturgass og biogass og e-fuels lengre frem i tid. Her får vi samlet et bredere spekter av bransjefolk enn på andre konferanser der vi prater mer med våre egne. Her får man inn nye fagpersoner og selskap for å høre hvordan de jobber med å bli grønnere, sier Tiril Stillufdatter Karlsen til Biogassbransjen.no.

Hun er møteleder under Gasskonferansens andre dag, som tar for seg maritim, trafikk, prosessvarme og rammebetingelser. Karlsen er Public Affairs Manager Norway i Gasum. Hun har en mastergrad i økonomi fra Copenhagen Business School, og har jobbet i Gasum siden 2020. Hun har også erfaring fra selskapene Kruse Larsen, Geelmuyden.Kiese og ProCorp.

Gass i skipsfarten

En av bolkene onsdag tar for seg bruken av gass i skipsfarten.

– Det er åpenbart at biogass blir viktig for det grønne skiftet, men ser man på maritim sektor er naturgassen fortsatt sentral. Med dagens priser går mange over på marin dieselolje fordi det er billigere, det er overhodet ikke bra for klimaet. Innen maritim næring vil LNG leve et langt liv fremover, som alle fremskrivinger fra DNV og andre viser. Men det er ikke nok med bare LNG, vi må gå videre og opplyse om mulighetene til å blande inn biogass, og bygge skip tilrettelagt for ammoniakk eller hydrogen i fremtiden, sier Karlsen.

– Det er en fremtid for LNG rett og slett fordi vi ikke har andre gode alternativ i dag for maritim næring, som gir mindre utslipp. Men det er viktigere at LNG-skipene også tilrettelegges for en grønnere fremtid. Jeg håper disse dagene vil belyse viktigheten av tilgjengelig infrastruktur og økt produksjon av grønnere drivstoff, som må inn i miksen.

– Produksjonen må opp

– I teorien kan du kjøre skip på ren LBG, men i praksis må produksjonen må opp om det skal bli en realitet. Mange redere jeg pratet med under Arendalsuka skulle gjerne ha fylt sine skip med biogass hvis tilgangen var der. Vi henger dermed allerede bakpå med å få produksjonen opp.

– Øyner du håp om økt produksjon?

– For Gasums del skyter det virkelig fart med nye produksjonsanlegg i Sverige om dagen. Det er mange grunner til det, men svenskene har tatt virkelige grep og pekt på at biogass er noe det skal satses på. De har sørget for forutsigbare rammebetingelser, slik at selskap tør å investere i produksjon. Det er å håpe og tro man kan få til noe av det samme i Norge, hvis regjeringen tar grep om harmonisering av rammevilkårene i Norden.

– Nok biogass – enn så lenge

– Jeg tror det vil presse seg frem en type harmonisering eller bedre hverdag for biogassbransjen også i Norge, det er jeg veldig sikker på. Problemene eller utfordringen jeg ser og er frustrert over er at det går for sakte. Vi trenger klare og konkrete grep i dag, en satsing på biogass og å utnytte potensialet i Norge til fulle. Det tar som kjent litt tid å få biogassanleggene opp og gå, og skal vi nå 2030-målene må det skje noe. Helst i går.

– Enn så lenge har vi nok biogass, og vi er et nordisk selskap med egenproduksjon i Sverige og Finland. Og vi kjøper biogass fra kontinentet. På nær og mellomlang sikt er ikke forsyningene av biogass en utfordring. Men hvis vi skulle sett for oss et drømmescenario der markedet for biogasskjøretøy eksploderer er det et problem at vi ikke får opp produksjonen i takt med at bileiere går over til biogass.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Omsetningskrav for resirkulert fosfor – en interessant mulighet

Øyvind Birkeland, BIR Voss Hardanger AS
Jens Måge, Avfall Norge
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.