Biogasskonferansen 2022:
– Slik legger Oslo til rette for økt bruk av biogass
Byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav, var forhindret fra å komme til Biogasskonferansen onsdag, men Biogassbransjen.no tok en prat med henne i forkant av konferansen.
Stav skulle egentlig holdt innlegg om hvordan Oslo kommune legger til rette for økt bruk av biogass.
– Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030, og biogass er en viktig del av løsningen. Oslos klimastrategi sier at innen 2030 skal tungtransporten i Oslo gå på el, hydrogen og biogass, sier byråden til Biogassbransjen.no.
– For å lykkes med dette må vi selvsagt få næringen til å bruke gassen. Det krever at det etterspørres bruk av biogass i anskaffelser, at det er lønnsomhet for næringen og at det finnes fyllestasjoner for biogass.
Oslo stiller allerede krav til at alle byens transportanskaffelser skal være fossilfrie. Fra 2025 strammer man inn ytterligere og vil stille minstekrav om el, hydrogen eller biogass.
– Men for at tungtransporten skal bruke biogasskjøretøy, så må de ha fyllestasjoner. Vi har bistått med etablering av dette.
LES OGSÅ: – Vi er lei av å vente
– Underlig av Enova
Stav reagerer også på nylige endringer av rammevilkårene hos Enova.
– Jeg synes også det er underlig at Enova nå har stanset sin støtteordning for etablering av fyllestasjoner for biogass. Enova har støttet drøssevis av ladestasjoner for elbiler og støtter det fortsatt. Det er bra. Men samme Enova har bare støttet noen få fyllestasjoner og mener markedet likevel bør klare seg selv. Det er uforståelig. Markedet vil ikke klare seg selv. Nå må klima- og miljøminister Barth Eide rydde opp og instruere Enova til å reetablere støtteordningen.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!