Nyheter
Byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav. Foto: Oslo kommune/Sturlasson

– Vi er lei av å vente

Denne uken sendte byrådet i Oslo og fylkesrådet i Viken et felles brev til Samferdselsdepartementet om bompengefritak for biogasskjøretøy.

Brevet – som er stilet til Samferdselsdepartementet – er signert byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Sirin Hellvin Stav, og fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune, Olav Skinnes.

– Det er snart tre år siden Oslo og Viken vedtok at vi vil ha gratis passeringer i bomringen for lastebiler som kjører på biogass, men vi kan ikke innføre avgiftskuttet før regjeringa har gitt grønt lys. Tidligere i år vedtok Stortinget at dette skal gjøres mulig innen 1. januar 2022, men den borgerlige regjeringa ønsket ikke å gjennomføre det. Nå håper vi at den nye regjeringen vil spille på lag for å få til klimakutt, skriver Stav i en kommentar til Biogassbransjen.no.

I mai ble det i Stortinget vedtatt likestilling av el, hydrogen og biogass på strekninger finansiert av bompenger. Ordningen skulle gjelde fra 1. januar 2022. I den avgåtte regjeringens forslag til statsbudsjett ble vedtaket avvist, med henvisning til at det er umulig å skille mellom naturgass og biogass på tanken til et gitt kjøretøy.

En avklaring har vært etterlyst av bransjen og transportører i over to år, siden det vedtatte takstfritaket i Oslopakke 3, og siden med stortingsvedtaket fra i våres.

– Vi er lei av å vente. Jeg håper at samferdselsministeren tar tak i det umiddelbart, slik at det kan innføres fra 1. januar. Vi trenger denne gulroten for å motivere næringa. Lokalpolitikere og næringslivet står klar til å satse, men vi er helt avhengig av at regjeringa spiller på lag, skriver Stav.

Fire forslag

I brevet kommer de med følgende fire forslag, og ber om tilbakemelding fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap):

  1. Det tillates at kjøretøy med GA-skilter likebehandles med nullutslippskjøretøy i bompengesystemer i Norge fra 1.1.21 Det er opp til de lokale bompengeaktørene å iverksette dette. For bomringen i Oslo betyr dette at lastebiler med GA-skilter får bompengefritak så lenge lastebiler på el og hydrogen har det.
  2. Det kommuniseres tydelig at intensjonen bak vedtaket er at biogass, ikke naturgass, skal få
    fritak. Utviklingen i naturgassmarkedet vil bli nøye fulgt.
  3. Statens vegvesen får i oppdrag å få på plass et egnet kontrollsystem som sikrer at lettelsene tilfaller biogass og ikke fossil gass. Kontrollsystemet trer i kraft så snart det er praktisk mulig, men dette arbeidet er ikke til hinder for at et fritak for GA-kjøretøy trer i kraft fra 1.1.2022.
  4. Dersom samferdselsministeren ikke vil iverksette en foreløpig fritaksordning for lastebiler med GA-skilt for landet som helhet fra 1.1.22, ber vi om at lastebiler med GA-skilter likebehandles med el og hydrogen i Osloringen fra 01.01.22. Som påpekt over, fins det ikke fyllestasjoner for naturgass på Østlandet.

– Overdreven bekymring

– Satsing på biogass er et kinderegg. Det kutter klimagassutslipp, gjør avfallet til en ressurs siden biogass er laget av avfallsprodukter, og det skaper lokale arbeidsplasser. Tungtransporten står for en stor del av klimautslippene i landet, så vi trenger nye virkemidler for å få kjøretøyene over til fossilfritt, skriver Stav.

– Å få gjort noe med utslipp fra tungtransporten, er også svært viktig for at byrådet skal nå Oslos ambisiøse klimamål. Men det er også viktig for å nå de nasjonale klimamålene.

– Den forrige regjeringa skyldte på utfordringer med å kontrollere at næringa ikke brukes fossil gass istedenfor biogass i tanken. Det er en overdreven bekymring. Det finnes ikke fyllestasjoner for fossil gass på Østlandet, så vi forstår ikke den begrunnelsen. Som et minimum bør vi få lov til å sette i gang en pilot i Oslo.

Mange biler i bestilling

Stav påpeker at næringslivet har tatt vedtaket fra Stortinget på alvor, og bestilt mange lastebiler og regnet fritaket inn i sine budsjetter. Tine har 100 lastebiler for levering i 2022, PostNord har 40 og Posten har bestilt 42 biler, for eksempel. I tillegg har Coop en storstilt satsing på biogass og legger til rette for etablering av stasjoner for flytende biogass.

– For dem som har kjøpt biogasskjøretøy, så innebærer hver dag som går uten fritak i bomringen, store ekstrakostnader for selskapene, kostnader de ikke har tatt høyde for, fordi de trodde på stortingsvedtaket. Forutsigbarhet er ekstremt viktig for næringslivet, skriver Stav.

(Saken er tidligere omtalt av Avisa Oslo.)

LES OGSÅ:

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Byene må med – og næringslivet må involveres

Derya C. Inan, NHO - Logistikk og transport

Slik kan kommunene redusere kostnader, redde fjordene og skape næringsvekst

Ingebjørg Harto, LUP
Ragnhild Aalstad, Norsk Vann
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
Redo
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.