Bransjestemmer
Ådne Naper, leder for hovedutvalg for klima, areal og plan ved Vestfold og Telemark fylkeskommune og styreleder i Biogass Oslofjord. Foto: Jo Straube / Sosialistisk Venstreparti.

Vil Enova stanse biogass i distriktene?

ENOVA trekker støtten til nye fyllestasjoner for biogass etter 15. februar. Det vil gå hardt utover klimamålene i transportsektoren.

I budsjettet for 2022, vedtok Vestfold og Telemark fylkeskommune å gjøre hele kollektivparken fossilfri i løpet av 2026. Dette er i tråd med regjeringens ambisjoner i Hurdalsplattformen, om å gjøre transportsektoren fossilfri.

Vi er avhengig av biogass for å nå dette målet. Derfor bevilget vi også 2,5 millioner kroner til utvikling av infrastruktur for biogass langs E134. Dette vil være et tiltak som legger til rette for at flere aktører innen tungtransport og langtransport kan foretrekke fornybart drivstoff framfor fossilt brennstoff. Endelig investering behøver finansiering.

Uten fyllestasjoner og en forutsigbar tilgang til drivstoffet, så velger transportbransjen andre løsninger enn biogass. Og i dag er det fortsatt bensin og diesel som er mest forutsigbart.

ENOVA har frem til i dag støttet utbygging av biogassfyllestasjoner. Dette er en svært viktig ordning for å løse «høna eller egget»-problematikken om hva som må komme først, kjøretøy eller tilgang til drivstoff.

Dessverre avslutter ENOVA ordningen fra 15. februar i år. Dette er spesielt urovekkende for opprettelsen av fyllestasjoner i distriktene. Per i dag finnes det kun tre biogassfyllestasjoner for langtgående tungtransport på Østlandet og én i Trondheim. Vi må ha infrastruktur på veiene som binder Østlandet og Vestlandet sammen, og vi trenger infrastruktur for fornybart drivstoff også nord for Trondheim.

Teknologien er moden. Det er derfor biogass er et så godt alternativ til fossil energi. Men markedet er ikke modent. Vi kan ikke forvente at et umodent marked løser utfordringen med manglende fyllestasjoner i de tynnest befolkede områdene, der det er færrest kunder og minst lønnsomhet.

For hvem vil kjøpe inn et kjøretøy som går på et drivstoff som ikke er tilgjengelig?

Innlegget er tidligere publisert i Varden.

LES OGSÅ: 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Omsetningskrav for resirkulert fosfor – en interessant mulighet

Øyvind Birkeland, BIR Voss Hardanger AS
Jens Måge, Avfall Norge
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.