Leder
Lan Marie Berg Ruter
EL FORAN EGEN GASS: Oslo kommune fakler biogassen som produserer av folks matavfall, og kjøper kinesiske elbusser. Foto: RedInk/Ruter

Miljøtenkning opp pipa på Nes

 

LEDER

Biogassbransjen stilte på lederplass spørsmål om helhetstenkningen i Oslo kommunes klima- og miljøpolitikk. Bakgrunnen var at kommunen fakler, det vil si brenner, biogassen fra sitt anlegg på Nes. Denne gassen kunne vært brukt til for eksempel å drifte Ruters busser. Sistnevnte busser er elektriske og kommer fra Kina.

Dette svarer byrådssekretær Sindre Buchanan (MDG) for miljø- og samferdsel i Oslo kommune:

«Biogass er et av de klimavennlige drivstoffene som kan bidra til å gjøre Oslo til en nullutslippsby. I Oslos nylig vedtatte klimastrategi har vi en teknologinøytral tilnærming til løsninger som gir null fossile klimagassutslipp. Det betyr at vi ikke rangerer mellom elektrisitet, hydrogen eller biogass ut fra klimahensyn. Det kan være andre faktorer som kan gjøre at biogass i en konkurranse likevel kan komme dårligere ut enn elektrisitet, for eksempel høyere driftskostnader eller at biogass har andre lokale utslipp i tillegg til klimagasser.

 Ruter skal bli utslippsfri senest innen 2028. Det er operatørene og markedet som må vurdere hvilken teknologi som er best egnet for å få det til, det viktigste for Oslo er at kollektivtransporten bidrar til at byluften blir bedre og utslippene går ned så raskt som mulig»

Men byregjeringen er rødgrønn og har i hele sin periode aktivt grepet inn overfor befolkningen, markedet og operatører for å nå mål når det gjelder for eksempel biltrafikk. Men inngripen i kollektivselskapet de selv eier, har vært mindre.

Svaret fra byrådssekretær Buchanan gir grunnlag til flere spørsmål:

  1. Er høye driftskostnader årsaken til at det er bedre å brenne biogass enn å bruke den til drivstoff slik andre byer gjør?
  2. Forurenser biogassen og næringskjeden bakover mer enn strøm (periodevis importert fra kullkraftverk i utlandet)?
  3. Hvorfor overlater byrådet til «operatører og markedet» å drive hovedstadens klima- og miljøpolitikk? Andre byer og staten gir intensiver og oppfordrer til klima- og miljøvalg som reduserer utslipp.
  4. Hvorfor pålegger Oslo kommune innbyggerne kildesortering av matavfall med produksjon av biogass på Nes når store deler av gassen brennes i stedet for å bli utnyttet til drivstoff? Den samme kommunen er jo deleier av selskapet Veas, som selger flytende biogass til Bergens kommunale kollektivtransportselskap Skyss.

Å svi av store mengder biogass som kunne vært brukt til drivstoff for busser i Viken-regionen krever bedre svar enn hva byrådssekretær Sindre Buchanan ga

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.