Leder

Ruter elbuss
ELEKTRISK FRAMTID: Oslo kommune bør legge føringer for Ruters innkjøp. Foto: Krister Sørbø/Ruter

Politikk er å ville – og se sammenhenger

 

LEDER

Da Biogassbransjen.no ble lansert i forrige uke avdekket redaksjonen at Oslo kommuner over år har faklet store mengder gass utvunnet fra innbyggernes matavfall. Samtidig kom det fram at Ruter har rangert el over nettopp biogass. Oslo kommune er én av Ruters eiere.

Ruters anskaffelsesprosesser har gått over flere år. Selskapets politiske eierskap ligger under samme byråd som også har ansvaret for biogassanlegget på Nes.

Det er derfor naturlig å stille to spørsmål. Det første er om byråden egentlig er interessert i biogass? Det andre er hvis hun er det – som man bør anta siden hun «eier» et biogassanlegg – så hvorfor har hun ikke instruert styret i Ruter AS til å prioritere hovedstadens biogass som drivstoff?

Fakta taler for seg selv – Ruter har prioritert elektriske busser fremfor biogassbusser. De fleste vil med rette si at buss vs buss kan være like klima- og miljøvennlig. Problemet er næringskjeden bak.

Matavfallet er en del av den kretsløpsbaserte avfallsbehandlingen Oslo kommune var første hovedstad i verden med å innføre. Her kildesorteres matavfallet og sendes til behandling i anlegget på Nes.

Å velge bort biogass fordi organisasjonen og teknologien ikke fungerer er dårlig forklaring. Da må teknologien endres og organiseringen av mottaket gjøres mer effektiv, som kan være invitere omkringliggende kommuner med på samarbeid. Når ansvaret for både bussene og biogassen ligger hos samme byråd, burde det vært vilje og ikke evne, det stod på.

Derfor bør Oslo kommune snarest se seg rundt og invitere med de andre kommunene i Østlandsområdet til samarbeide om drift og organisering av biogassanlegget på Nes. Det finnes matavfall, busser, kompetanse og ambisjoner i regionen.

Hvis byråden i Oslo vil, burde det være mulig å kombinere de ulike interessene i interkommunalt selskap, slik vi ser i andre deler av landet. Dagens situasjon hvor det fakles på Nes og kjøres elektriske busser i hovedstaden er ikke bare et klima- og miljønederlag. Det er også direkte sløsing med skattebetalernes penger – og kildesortering.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.