Nyheter

Flytende biogass et viktig skritt mot fossilfri skipsfart

Den hittil største bunkringen av flytende biometan fant sted i Rotterdam denne uken. – Det er et spennende steg på skipsfartens vei mot frihet fra fossilt brensel, sier Per Tunell, VP, Sustainability & Business Development i Wallenius.

– Dette er kjempegøy og spennende og det kan kanskje få fart på utviklingen, sier han til Biogasidag.se

Sverige har også kapasitet til å bruke bunkersfartøy til å fylle opp LNG eller LBG. Men dette er en annen skala. 2.200 tonn er nok til å fylle drivstoff på 10.000 tunge lastebiler. Og bunkring av skipet med tankbil hadde krevd 54 turer med en Scania R 580 – med tilhenger.

Alternativene til bunkerskip er å bruke tankskip eller trekke rørledninger frem til havnene. Men slike rørledninger koster penger og kan ikke flyttes og kapasiteten på tankskipene er ikke nok for de store skipene.

Per Tunell, VP, Sustainability & Business Development i Wallenius.

– Det er viktig at drivstoffet er tilgjengelig der skipene er og at bunkerskipene kan flyttes, sier Per Tunell.

Massebalansering

Verdens skipsflåte på 70.000 skip, står for 90 prosent av all godstransport i verden, og slipper ut en milliard tonn CO2 i året. Selv om skipsfarten er relativt effektiv, regnet i utslipp per tonnkilometer gods, er det store miljøgevinster ved å gjøre den fossilfri.

Det er her LBM, eller LBG som det også kalles, kommer inn i bildet.

Den kan leveres i form av fysiske molekyler eller «Mass Balanced» hvor biometan injiseres i gassnettverket og transporteres til kondensanlegg og LNG-terminaler ved bruk av eksisterende infrastruktur gjennom et system med massebalansering. Når rederiene, fraktkundene eller passasjerene kjøper en fossilfri transport, kjøper rederiet tilsvarende mengde LBG.

– Motorene vet ikke forskjell på fossile eller grønne molekyler i tanken, sier Per Tunell.

Per Tunell mener massebalansering med biodrivstoff er en effektiv måte å få fart på overgangen til fossilfri skipsfart. I tillegg til biometan bunkres det også noe biodiesel, som ifølge Per også kan spille en viktig rolle i omstillingen.

Det er tre ting som bestemmer andelen biodrivstoff som bunkres. Den første er logistikken.

– Det er mulig å bruke tankskip, men de store skipene våre, som må kunne komme seg rundt kloden, trenger andre løsninger, som for eksempel bunkerskip, sier han. De finnes i Sverige, men det trengs flere.

Tilgjengelighet og pris

Det andre er tilgjengeligheten av biodrivstoff.

– Vi må vite at det er tilstrekkelig kapasitet og produsentene må føle seg trygge på at de har avsetning til produksjonen sin. Det er beregninger som viser at det er kapasitet til å tidoble produksjonen av biodrivstoff i Sverige, ved bruk av restprodukter alene, sier Per Tunell.

Den tredje, som er relatert til tilgjengelighet, er pris. Hvis tilbudet er lavt, vil prisen være høy og avskrekke kjøpere. Men det er ikke bare tilbudet som styrer prisen, men også dagens prismodell. Per Tunell etterlyser et skifte.

– I dag er prisen på LBG styrt av prisen på LNG, men med en «grønn premie» betyr det at det alltid koster mer. En prismodell basert på produktkostnaden for LBG, pluss en rimelig margin, kan gjøre den mer konkurransedyktig, sier Per Tunell.

Inn i kvotehandel

Fra 2024 inngår skipsfarten gradvis i EUs kvotehandelssystem (EU ETS) og skal være fullt faset inn i systemet innen 2026. For skip som forlater eller ankommer EU fra tredjeland, må kjøpe utslippsretter for halvparten av utslippene som reisen medførte. Innenfor EUs grenser må kvotene dekke hele utslippet. I første omgang dekkes karbondioksidutslipp, og fra 2026 inngår også metan og lystgass. I første omgang omfatter regelverket større skip. Landtransport skal inkluderes fra 2027.

Tilbake til Rotterdam

Tilbake til Rotterdam, som er Europas største havn. Det som skjer her forårsaker krusninger rundt om i verden. STX Group og Titan Clean Fuels har inngått partnerskap for å gjøre flytende og lagre massebalansert biometan i Zeebrugge, Belgia. De var selvsagt fornøyd med denne ukens operasjon.

«LBM og fornybar e-metan er en praktisk, bærekraftig og kostnadseffektiv vei mot netto nullutslipp av frakt og mot regelverksoverholdelse for redere og operatører», sa Caspar Gooren, leder for fornybart drivstoff hos Titan Clean Fuels.

– Vi gratulerer Hapag-Lloyd med denne banebrytende innsatsen i shippingsektoren. Denne transaksjonen er et bevis på hvordan flytende biometan kan være et kraftig verktøy på veien til en transportsektor med lavere karbon, sier Sead Keric, Managing Partner for Renewable Gas i STX Group.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.