Bransjestemmer
Mats Eklunds eget bilde av sin biogassbil.

Ikke rør biogassbilen min!

Kjøretøypolitikken i EU har feil fokus og dreper de mest klimavennlige kjøretøyene. Det sier Mats Eklund, professor i industriell miljøteknologi ved Linköpings universitet. Han er redd biogassbilen hans ikke vil kunne skiftes ut med en ny den dagen det er på tide å bytte.

Hvert år utgir Energiverket en rapport om bruk, produksjon og import av drivstoff. Du kan blant annet finne ut gjennomsnittlig klimaytelse til de ulike drivstoffene. Derfor kan man si at denne rapporten er en slags offisiell «dom» over hvordan de ulike drivstoffene som brukes i Sverige påvirker klimaet.

Null klimapåvirkning

På høsten kom rapporten for 2022 og i den stod det at gassdrevne kjøretøy hadde lavest klimapåvirkning, lavere enn elektrisk drift i livssyklusen. Nå er det fortsatt en del fossil naturgass i den svenske miksen for kjøretøygass (4 %), men resten er biogass. Den biogassen hadde i snitt – gjennom hele sin livssyklus – et klimapåvirkende utslipp på 0 (null)!

Dette er altså et drivstoff som ikke bidrar til global oppvarming, men mange steder kommer under null, det vil si at man ved å bruke biogass unngår klimapåvirkende utslipp.

Dette mønsteret vil fortsette å forsterkes ettersom det forventes at mer og mer gjødsel vil bli brukt i biogassanleggene. Da unngår man metanutslipp fra gjødselen og reduserer de totale utslippene i livssyklusen. Biogassens klimaytelse vil dermed bli bedre, i motsetning til de andre drivstoffene.

God politikk, med ett unntak

Biogass hadde dermed nullutslipp i et livsløpsperspektiv allerede i 2022,  og har en lang rekke andre positive samfunnsnytte. På de aller fleste politikkområder har både EU og Sverige gjort det veldig bra for å favorisere biogassutvikling. Det ser bra ut for biogassen. Med ett unntak: kjøretøypolitikk.

Jeg bestilte en leiebil på universitetet mitt på tidspunktet for den nye drivstoffrapporten. Som vanlig spurte jeg om en biogassbil. Vi har et stort antall Skoda Octaviaer som går på gass og nå kunne ansvarlig med glede melde at vi har fått fire nye gassdrevne VW Golfer i bilparken. «Men dessverre er dette våre siste biogassbiler. Fra 2024 er det ikke mulig å bestille noen nye», sa han i neste setning.

Fokuser på eksosrøret

Mange svenske kommuner, regioner og bedrifter har trukket et tungt lass i byggingen av biogasssektoren og laget et system som er en global modell for sirkularitet og ressurseffektivitet. Fra forskningen har vi forsøkt å støtte utviklingen blant annet ved å demonstrere systemets overlegne klima- og bærekraftytelse.

Likevel klarer noen byråkrater i Brussel å presse gjennom en politikk i EU som fokuserer på utslipp fra avgassrøret i stedet for vitenskap og planetens livssyklusperspektiv. Og vi kan derfor ikke bestille noen nye biler med null klimautslipp fra neste år.

Alle bidrar

Det finnes andre bruksområder for biogass er det nok mange som vil hevde, men jeg vil ikke gi slipp på ideen om personbiler drevet av biogass. Der blir du en tydelig del av det sirkulære samfunnet og enda mer motivert for å bidra med avfall av god kvalitet. Jeg – og alle andre – bidrar gjennom avfall og kloakk til produksjon av fornybart drivstoff som jeg kan kjøre bilen på og skaper også fornybare plantenæringsstoffer til landbruket i min region, hvor jeg kjøper maten min.

Alt er allerede på plass, fungerer godt og styrker den regionale økonomien. Dette er hva våre vitenskapelige studier sier – i tillegg til magefølelsen min.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.