Bransjestemmer
Lars Mårtensson er bærekraftsjef i Volvo Trucks. Foto: Volvo Trucks.

Ulike veier til en fossilfri fremtid for lastebiler

Det er klart at transportindustrien må redusere sitt karbonavtrykk og gå bort fra fossilt brensel. Men to store spørsmål gjenstår: hva er det beste alternativet for tunge lastebiler, og hvilke bærekraftige alternativer finnes allerede i dag?

Foreløpig foreslås flere teknologier som svaret, inkludert batterielektriske og hydrogenbrenselceller, samt fornybart drivstoff som hydrogenert vegetabilsk olje (HVO) og flytende biogass (LBG). Hver har sine egne fordeler og begrensninger når det gjelder utvikling, infrastruktur, kostnader og livssyklus miljøpåvirkning.

Maria Grahn, førsteamanuensis ved Chalmers teknologiske høyskole, jobber mye innen områdene energisystemanalyse og forskning på fremtidens drivstoff for transport. «Vårt mål er å bedre forstå de forskjellige alternativene, i håp om at vi kan hjelpe regjeringer og beslutningstakere til å finne det beste alternativet for dem,» forklarer hun. «Det er mange forskjellige scenarier og spørsmål som gjenstår å besvare. Men under nåværende omstendigheter ser vi klare trender og tendenser til visse typer drivstoff.»

Som en del av arbeidet hennes har Maria bidratt til å modellere fremtidige drivstoff og trender for å hjelpe til med å forutsi hvilke drivstoff som mest sannsynlig vil bli brukt til ulike transportformer, inkludert skipsfart, luftfart og personbiler. Når det gjelder tunge kjøretøy går bransjen i en klar retning.

«I det minste i Europa, dersom regelverket i praksis vil forby nesten alle CO2-utslipp fra eksosrøret, er det i praksis bare to alternativer: batterielektrisk og hydrogen. Når vi modellerer den fremtidige drivstoffblandingen for tunge lastebiler, kan vi se at disse to drivstoffene sannsynligvis vil dominere fremover.»

Er fremtiden til elektriske lastebiler i batterielektriske eller hydrogen-brenselceller?

Det korte svaret er begge deler – men hvilken av de to som er best for en gitt situasjon vil sannsynligvis komme ned til flere faktorer som vekten og størrelsen på kjøretøyet, den tilbakelagte avstanden, tilgjengeligheten av drivstoff og tilgjengeligheten til infrastruktur for drivstoffpåfylling.

«Hovedutfordringen er infrastrukturen, spesielt når det gjelder hydrogen fordi det er vanskelig å flytte,» sier Maria. «Det er også et spørsmål hvor all elektrisiteten skal komme fra. Ikke bare for å drive elektriske kjøretøy, men for å produsere den mengden hydrogen som vil være nødvendig. Bortsett fra transport, vil andre industrier som stål og kjemisk produksjon sannsynligvis også trenge mye hydrogen fremover. Som samfunn vil vi trenge å generere mye billig strøm for å møte denne etterspørselen, og den må komme fra fornybare kilder.»

Generelt, med dagens teknologier er det slik at jo kortere avstand, jo lettere vil det være å bruke batterielektriske lastebiler, siden de har begrenset rekkevidde og krever steder og tider for å lades opp. For lengre avstander, hvor tilgangen til ladeinfrastruktur er begrenset, vil hydrogenbrenselceller sannsynligvis være et fremtidig alternativ siden rekkevidden er lengre og påfyllingstidene mye kortere. Men hydrogenbiler tilhører fortsatt fremtiden. Batteridrevne elektriske lastebiler er allerede tilgjengelige og kan dekarbonisere en stor andel av europeiske godstransporter i dag.

Skremmes av signalene fra politisk hold

Hvorfor forbrenningsmotoren ikke er død

Gitt at batterielektriske tunge kjøretøyer er relativt nye på markedet og hydrogenbrenselceller fortsatt er under utvikling, forventes konvensjonelle forbrenningsmotorer å bli værende en stund ennå. Faktisk kan det fortsatt være en rolle for forbrenningsmotorer i en post-fossil drivstoffverden, som bruker alternative drivstoff og da ikke bare biogass, men også hydrogen og elektrodrivstoff.

«Elektrodrivstoff produseres ved å kombinere hydrogen med karbon, for å lage nesten hvilken som helst type drivstoff du vil», forklarer Maria. «Den største fordelen er at mange elektrodrivstoff kan brukes i samme motorer og drivstoffinfrastruktur som konvensjonelt drivstoff. Vår modellering viser at slikt drivstoff sannsynligvis vil bli brukt i skipsfart og luftfart. Og for noen av de mer krevende veioppdragene, som ikke kan møtes med batterielektrisk eller brenselcelleteknologi, kan elektrodrivstoff eller hydrogen være svaret.»

For enhver operatør hvis daglige drift er innenfor 300 kilometer, er en elektrisk lastebil allerede et levedyktig alternativ uten fossilt brensel.

Slår et slag for komprimert biogass

Hvilke fossilfrie alternativer er tilgjengelige i dag?

Selv om det kan virke som om de fleste potensielle fossilfrie løsninger utvikler seg rundt teknologier som fortsatt er i pipelinen, er biogassdrevne langdistansebiler og batterielektriske lastebiler for distribusjon og regional transport på markedet allerede i dag.

For enhver operatør hvis daglige operasjoner er innenfor 300 kilometer, er en elektrisk lastebil allerede et levedyktig alternativ uten fossilt brensel. Dette er basert på én nattlading, og hvis det er mulig å integrere påfyllingslading i lastebilens tidsplan - noe som vil bli enklere ettersom den offentlige ladeinfrastrukturen fortsetter å utvide seg - vil rekkevidden bli enda lengre.

Dagens status når det gjelder fornybart drivstoff – enten du snakker om biodiesel, HVO eller LBG – er forskjellig fra marked til marked. For eksempel øker forbruket av biodiesel i Frankrike. Selskaper som Shell øker produksjonen av LBG-fylling og gjør den mer tilgjengelig for lastebilsjåfører, mens drivstoffnettverket over hele Europa vokser raskt. Den finske HVO-produsenten Neste utvider for tiden sitt anlegg i Singapore, noe som gjør det til verdens største. Imidlertid forventes tilgjengeligheten av råvarer for produksjon i hvert enkelt tilfelle å være en begrensende faktor.

Når det gjelder hydrogenbrenselceller, fullførte Volvo Trucks sine første tester i 2022, og vil begynne med felttester hos kunder om noen år. Ambisjonen er å lansere et kommersielt tilbud i andre halvdel av tiåret.

Vi ser at flere løsninger utvikles samtidig, fordi mange i transportbransjen kan se at det ikke er én sølvkule som løser klimautfordringen. Men det er viktig å huske at disse teknologiene vil utfylle hverandre, ikke konkurrere. Så hvis du ønsker å gå bort fra fossilt brensel, ikke vent og se hvilken teknologi som ‘vinner’ - du kan nå begynne å se på utviklingen og tilgjengelige alternativer i ditt lokale marked. Løsningen du ser etter for å kutte karbonutslipp er sannsynligvis allerede tilgjengelig.

Artikkelen er opprinnelig publisert av Volvo Trucks, gjengitt med tillatelse

12 nye fyllestasjoner for LBG i løpet av 2024

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk

Ingvild Kilen Rørholt, Miljøstiftelsen ZERO

Ikke la klimaengasjement skape problembytter!

Mats Eklund, Linköpings universitet
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.