Nyheter
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide. Foto: Ludvig Gundersen

Barth Eide: – Billigere og bedre løsninger enn biogass

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide sier det finnes andre klimaløsninger enn biogass for tungtransporten. Volvo mener han tar feil.

«Med tanke på målet knyttet til lastebiler kan det nå se ut som at det finnes andre løsninger enn biogass som er billigere og som heller ikke bidrar til lokal luftforurensning. Kort sagt bør det som kan elektrifiseres, elektrifiseres. Flere store lastebilprodusenter er nå klare for å trekke gods med elektrisk framdrift». Det skriver klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) som svar på Ola Elvestuens (V) spørsmål om hvilke nye grep regjeringen vil ta for å sørge for at landet når målene i Nasjonal Transportplan (NTP). I forrige uke rettet Ola Elvestuen disse skriftlige spørsmålene til statsråden i Stortinget:

Stiller spørsmål om Enova-kuttet i Stortinget

Enova avvikler støtten til elvarebiler og biogasskjøretøy fra 31. mai. Ola Elvestuen mener dette kutter et av virkemidlene for å nå målene i NTP, som blant annet går ut på at 50 prosent av alle nye lastebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2030.

– Har ikke satt seg inn i dagens situasjon

Salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge, Bjørn-Inge Haugan. Foto: Volvo Norge.

Hos Volvo Norge mener man Barth Eide tar feil:

– Statsråden har ikke satt seg inn i hvordan dagens situasjon er, hvis sitatet isolert sett dekker helheten av det han har formidlet. Hans perspektiv er dekkende for et bilde som fortsatt er et stykke fram. Diesel og biogass er for øyeblikket løsningen for de som kjører langt og med tunge tonnasjer (over 30 mil, 35+ tonn), sier salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge, Bjørn-Inge Haugan, til Biogassbransjen.no.

– Elektrifiseringen av tungtransporten er i sin spede begynnelse og er i skrivende stund best egnet til nær- og regional transport med inntil 30 mil. Her vil også topografi spille en stor rolle. Det er for øvrig ikke bare utviklingen av elektriske tunge lastebiler som er i sin første fase, men for å ta dette videre til det nivået vi forstår ministeren peker mot, må vi også ha en rask og betydelig utbygging av ladeinfrastruktur langs veinettet hvor langtransporten går, som også er tilpasset strenge krav til kjøre- og hviletid, samt at transportør har mulighet til å gjennomføre sitt oppdrag på samme tid som de i dag gjør med diesel og biogass, sier Haugan.

– For å sette det i perspektiv, biogass er per definisjon ikke utviklet til et nivå som erstatter de lange tunge oppdragene til 100 prosent, så her gjenstår det både produktutvikling og ikke minst infrastrukturutfordringer. Vi opplever at bilde mellom de ulike drivlinjene, modenhet på produkt og infrastruktur er sammensatt og at det bli alt for enkelt å konkludere med at nå er elektriske lastebiler her – case solved.

– Norge er ikke som resten av Europa

Leder i Grønt landtransportprogram, Ingelin Noresjø, sier til Biogassbransjen.no i forbindelse med en annen artikkel:

– Realiteten, per i dag, er at for en gjennomsnittlig lastebileier som skal kjøre 40 tonn + over 30 mil på norske veier, under norske forhold, er diesel eller biogass alternativene. Norge er ikke som resten av Europa. Vi har krevende topografi og vi har utfordrende vær.

Biogassbransjen.no har også rettet spørsmål til Scania og KLD om saken. 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Omsetningskrav for resirkulert fosfor – en interessant mulighet

Øyvind Birkeland, BIR Voss Hardanger AS
Jens Måge, Avfall Norge
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.