Bransjestemmer
Scania ønsker flere fyllestasjoner for biogass. Foto: Daniel Hovdahl & Scania.

Flere fyllestasjoner for biogass

Vi i Scania ønsker å redusere tungtransportens utslipp ved å tilby så grønne og effektive løsninger som mulig til transportører. En av flere veier mot dette målet er med flytende biogass. Men infrastrukturen mangler – foreløpig.

Enova meldte tidligere i år at de skal støtte en dobling av fyllestasjoner for biogass, men setter sluttstrek der. Transportbransjen mener det ikke er nok. Nå kan man søke Oslo kommune om støtte til å etablere ladestasjoner, de dekker 80 prosent av etableringskostnadene til fremtidige offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tunge kjøretøy, men dekker ikke tomtekostnader.

Det blir altså 14 nye fyllestasjoner for biogass. «Vi er glade for at interessen om å søke støtte til biogass-fyllestasjoner i siste runde av støtteprogrammet har vært så stor. Hele 14 nye stasjoner får nå 83 millioner kroner i støtte fra oss,» kommenterte markedssjef Gunnel Fottland i Enova. Totalt har dermed staten gjennom Enova støttet 27 fyllestasjoner for flytende og komprimert biogass rundt om i landet.

Støtte fra Enova

Gasum er den største nordiske distributøren med fylleanlegg av flytende biogass i Oslo og et i Trondheim. Det er ett anlegg i Halden og ett i Tønsberg fra andre leverandører. Gasum har ambisjoner om betydelig økning i antallet stasjoner de neste årene.

«Enova støtter de som utvikler og tar i bruk ny teknologi, som vi alle trenger for å nå klimamålene. For fyllestasjoner er teknologien godt kjent og det vil nå etableres stasjoner over hele landet. Videre utrulling av fylleinfrastruktur vil følge markedsopptaket av kjøretøy,» sier markedssjef Gunnel Fottland i Enova.

«Drivstoffleverandørene ønsker å komme i gang, men å sette opp anlegg er både dyrt og tidkrevende.

Det er to elementer som gjør at dette tar tid. For det første tar det 7–8 måneder fra du bestiller anlegget til du har det på plass. Det andre er tidkrevende søknadsprosesser hos kommuner som gjør at det tar tid før man får etablert stasjoner,» sier Alexander Andersen i ST1 Norge, som driver Shell-stasjonene i Norge.

«Vi kan levere fler og fler transportløsninger for lastebil med biogass som drivstoff, med unntak av de aller tyngste kjøretøyene. Vi har også fått en motorløsning med biogass for langdistanse busser,» forteller John Lauvstad, Sustainability, Marketing & Branding Director i Scania.

Scania har også løsninger for flytende biogass som muliggjør lengre rekkevidde. «I dag kan biogass stå for mange transportoppdrag, det gjelder å finne de riktige kombinasjonene. Vi er avhengige av, i likhet med våre kunder, at det bygges ut et godt nettverk av fyllestasjoner,» avslutter Lauvstad.

14 nye fyllestasjoner får støtte – samtlige vil levere LBG

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.