Bransjestemmer
Mjøsanlegget AS på Roverudmyra i Lillehammer. Foto: GLØR IKS.

Dagens reneste drivstoff eksisterer nå!

Lokalprodusert biogass er nok det reneste drivstoffet som er på markedet i dag, og når teknologien i kjøretøyene samtidig er her, så er det for meg vanskelig å forstå hvorfor dette ikke tas i bruk lokalt.

Vi er nå 250.000 personer i Innlandet som sorterer matavfall hjemme, i tillegg til næringsavfall som vi produseres biogass av hos oss i Mjøsanlegget, og gassen som blir produsert tilsvarer 3,0 millioner liter diesel. Det vil si at vi kunne ha forsynt 125 busser i daglig drift med grønn energi. I dag går biogassen til renovasjonsselskaper og deres bilpark i Mjøsområdet, samt noen få lastebiler og privatbiler. Resten går til busser og andre kjøretøy i Oslo.

Er dette riktig bruk av våre lokale ressurser?

“Det grønne skiftet” begynner det å bli utvannet ?

Alle snakker mye om “det grønne skiftet”, og at vi i Innlandet skal gå foran som et ledende eksempel i forbindelse med dette. Det gjør vi absolutt ikke! Vi fortsetter å kjøre busser drevet av importert biodiesel delvis produsert av palmeolje og noen få på El.

Hvorfor er det slik når alt ligger til rette for å benytte de bærekraftige ressursene vi allerede sitter på? Det finnes nå muligheter for å fylle biogass på alle typer kjøretøy både på Gjøvik, Lillehammer og Hamar for de som virkelig ønsker å kjøre miljøvennlig. Begrepet “Det grønne skiftet” begynner allerede nå å bli utvannet, så om det skal fortsette å ha noe som helst troverdighet, må det snart handles og ikke bare snakkes.

Vi må stille krav, nå

Nå må det offentlige Norge for alvor komme i gang med “det grønne skiftet”.  Still krav om bruk av kjøretøy drevet av biogass i alle anbud med kjøretøy involvert det være seg transporttjenester, anlegg eller vedlikeholdsarbeid og andre tjenester. Det er vi/dere som har denne muligheten.

Penger blir satt av til å videreutvikle grønne løsninger gjennom blant annet fylkeskommunen, Innovasjon Norge og Enova. Det skal bidra til å videreutvikle både produksjon og bruk av biogass. Og da må det også være vilje til å bruke biogassen lokalt. Biogassproduksjonen vil også være med å skape flere grønne arbeidsplasser og til kompetanseheving.

Fra 2023 må alle sortere ut matavfall, og det er mye tilgjengelig råstoff i landbruket. Mer husdyrgjødsel skal inn i biogassanlegg for å ta ut biogass. Med andre ord så kan vi i Innlandet øke vår gassproduksjon nokså raskt, og da burde vi kunne benytte dette produktet lokalt. Miljøgevinsten blir enda større ved bruk i Innlandet enn om vi må kjøre det ut fra området, selv om det i dag blir transportert ut med biler som går på biogass.

De grønne energiformene må likestilles

Det er en absolutt nødvendighet at biogasskjøretøy får de samme godene som de som kjører på andre grønne drivstoff, som el og hydrogen. Nå skal det sies at Energi- og miljøkomiteen tidligere i juni la frem sin innstilling om energimeldingen for Stortinget. Denne inneholdt flere endringer som omhandlet biogass, og 10. juni vedtok Stortinget flere av disse endringene. Dette er vel og bra, men Stortingsvedtak hjelper lite hvis de ikke følges opp av regjeringen.

Politisk trenger vi en mer helhetlig plan for grønn satsing både nasjonalt og lokalt. Den må inneholde regelverk, langsiktige rammebetingelser og støtteordninger som gjør at flere ønsker å være med på hele verdikjeden vår. Det være seg bruk av gass, gjødsel og jordprodukter som blir produsert i vår industri. Skal vi oppnå våre klimamål må vi alle være med å bidra, og det må komme overordnede retningslinjer som vil være med å styre oss i riktig retning.

Nå burde det være mer aktuelt enn noen gang med bruk av biogjødsel. Med høye priser på kunstgjødsel, produserer vi god gjødsel på lik linje med kunstgjødsel. Den er lokalprodusert, og har innhold av de nødvendige næringsstoffene. Det er testet over mange år i forsøksfelt med gode resultater. Og er etterspørselen der, så kan vi lage gjødsel tilrettelagt for den enkelte bonde. Da beholder vi lokal matproduksjon med lokale råvarer som gjør oss uavhengige av andre leverandører fra inn og utland.

Slik jeg ser på biogassproduksjon og bruk av biogass lokalt vil dette være ett godt tiltak med tanke på miljøet og sirkulærøkonomien i Innlandet. Jeg ønsker å skape flere grønne arbeidsplasser og bidra til bedre kompetanse på feltet. Derfor ønsker jeg at alle skal være med på å etterspørre biogass til kjøretøy og i industrien. Kanskje skal vi sammen lage nye produkter ut av råstoffet som er tilgjengelig. Jeg ønsker alle med på laget.

«Vi gjør litt for hele væla.»

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Omsetningskrav for resirkulert fosfor – en interessant mulighet

Øyvind Birkeland, BIR Voss Hardanger AS
Jens Måge, Avfall Norge
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.