Leder
Det er først og fremst krav om oppfyllelse av EUs bærekraftskriterier som blir viktig for biogassbransjen å følge med på, mener Miljødirektoratet. Foto: Christian Lue/Unsplash.com.

EUs tiltak bør få Enova til å forsterke støtteordningene til biogassmarkedet

EU lanserer med REPowerEU-planen store ambisjoner for bruk av biogass både i industri og transportsektoren. Det kan være smart å se på alle tilskuddsordninger til biogassmarkedet en gang til.

I dag ble det kjent at 14 nye fyllestasjoner får støtte etter at Enova har behandlet den aller siste runden søknader. Kritikere har påpekt at det fra før ikke finnes en eneste fyllestasjon nord for Trondheim, mens det finnes flere i Oslo. Enova vedtok rett over nyttår å fjerne støtten til fyllestasjoner for biogass. De vil overlate til markedskreftene å styre etableringen av ny infrastruktur.

Med dette har staten gjennom Enova til sammen støttet 27 offentlig tilgjengelige fyllestasjoner for flytende og komprimert biogass. Disse befinner seg i alle deler av landet. Spørsmålet er om det er nok.

Da EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen lanserte begrepet REPowerEU den 8. mars, var det et svar på den russiske invasjonen og påfølgende krigen i Ukraina. Målet var kort fortalt å gjøre Europas energimarked så uavhengig av russisk olje og gass så raskt som mulig, samtidig som man takler klimakrisen.

Vårt søsternettsted Hydrogen24 har nylig gjort en gjennomgang av de fem viktigste punktene fra REPowerEU-planen. 

Sett i lys av EUs tiltak som nå er lansert bør kanskje Enova merke seg dette punktet; #4.

«REPowerEU: Å redusere fossilt brenselforbruk i industri og transport

Gjennom å erstatte kull, olje og naturgass i industrielle prosesser vil man ikke bare redusere klimagassutslipp, man vil også styrke sikkerhet og konkurranseevne.

Ved å bytte til el, fornybar hydrogen, biogass og biometan i industrien antar EU-kommisjonen at man kan spare opptil 35 milliarder kubikkmeter naturgass innen 2030 – og det kommer i tillegg til reduksjonen basert på Fit for 55-forslagene.

EU vil blant annet bruke sitt Innovation Fund for å støtte bruken av grønt hydrogen i industrien og finansiere REPowerEU-planen. 

For å fremskynde overgangen til nullutslippskjøretøyer i transportsektoren, vil Kommisjonens Greening of Freight-pakke vurdere regler som øker andelen av nullutslippskjøretøy i offentlige og i bedrifter over en viss størrelse. I tillegg har man EU Save Energy Communication, som gir anbefalinger til byer, og nasjonale myndigheter om hvordan de kan erstatte fossilt brensel i transportsektoren.»

I tillegg kommer fornybarmålet i klimapakken «For for 55», som skjerpes fra 40-45 prosent av energiforbruket innen 2030.»

Med dette som utgangspunkt tror vi det kan være smart å se på alle tilskuddsordninger til biogassmarkedet en gang til.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.