Nyheter
Rune Røkke i Klimafinans holdt innlegg om endringene i EU under Biogasskonferansen 2022. Foto: Ludvig Gundersen/Biogassbransjen.no.

Biogasskonferansen 2022:

– EU-målene vil kreve formidable investeringer i biogass

I sitt innlegg under Biogasskonferansen 2022 la Rune Røkke fra Klimafinans vekt på hvordan utviklingen i EU påvirker rammevilkårene for biogass.

– Jeg har sett på utviklingen de siste to årene i EU, som gir oss et bilde av hva vi kan forvente fremover. Alt som har med karbonpris å gjøre og alt som har med gass å gjøre vil påvirke bransjen, sier Røkke til Biogassbransjen.no.

Biogass har endret status de siste to årene, fra kun å være en overgangsløsning til å bli ansett som et fullverdig alternativ, mener Røkke.

– Biogass anses nå for å være en åpenbar del av lavutslippssamfunnet.

Ukraina

I disse dager diskuteres gasskriteriene i taksonomien. Foreløpig regnes gass bare som grønt dersom den erstatter kull.

– Men gass har fått virkelig økt oppmerksomhet siden i høst, og ikke minst etter den russiske invasjonen i Ukraina. At man går fra kull til naturgass vil i neste rekke være veldig fordelaktig for biogass, som igjen kan erstatte naturgassen når man får volum og systemer opp. Infrastruktur og investeringer i fossil gass vil være svært positivt for biogass, sier Røkke.

EU har satt mål om 55 prosent lavere karbonutslipp per 2030, dette ble slått fast i lovs form i mai i fjor.

– Dette viser igjen retningen og gir trygghet for at det vil lønne seg å investere i biogass, sier Røkke.

LES OGSÅ: – Krisen kan gi økt statlig støtte til, og investeringer i, biogass

Diskuterer tailpipe-kriteriene

Green Deal, Fit for 55 og taksonomien er viktige rammeverk fra EU som vil berøre biogassektoren direkte.

– Biogass vil få en stor og økende betydning i disse regelverkene. Et kjernespørsmål jeg tror står for fall er de såkalte tailpipe-kriteriene i taksonomien, der CO2-utslipp kun måles på eksospotta og man ikke tar hele verdikjeden til drivstoffet med i betraktningen. Da kommer biogass dårlig ut, og dette har vært mye diskutert, sier Røkke.

– I den opprinnelige taksonomien var formuleringen «nullutslipp og biogass», samme tankegang som vi så i Stortingets biogass-vedtak fra mai 2021.

– Jeg er helt overbevist om at tailpipe-kriteriet vil forsvinne, eller at biogass kommer i tillegg.

LES OGSÅ: Miljødirektoratet: – Bransjen bør forberede seg på EU-krav

Avgjørende for norsk politikk

Biogass er viet et eget kapittel i taksonomien.

– EU-reglene har veldig stor betydning for norsk politikk, og dermed for den hjemlige biogassbransjen, selv om Norge er trege med å adoptere EU-regler, sier Røkke.

– Hvis man ser på tallene og hvordan man skal klare 55 prosent reduksjon i klimagassutslipp på under 8 år er det ingen annen mulighet enn formidable investeringer i løsninger som er på plass i dag. Biogass er det eneste som er på plass i dag for langtransport og skip, hydrogen ligger litt lenger frem selv om EU har voldsomme ambisjoner på det området.

– Hele energi-, transport-, og industrisystemet, måten vi forvalter land og skog må endres substansielt, og biogass er definitivt en del av løsningen. Det er kortversjonen av Green Deal og Fit for 55.

LES OGSÅ: Rotevatn: – Gasskjøretøy regnes ikke som bærekraftige investeringer

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.