Leder
Ruter buss bærum
ELEKTRISK FRAMTID: Inntil 2025 vil mange av Ruters busser i Bærum gå på HVO. Her på Bærums verk.

Byttet ut biogassbusser med HVO etter anbudskonkurranse

LEDER

Når kloakk og slam renses, og matavfallet sorteres i og rundt Oslo, skal det i en ideell verden bli til finfin biogass som kan brukes som drivstoff på busser og renovasjonsbiler. Biogassbransjen.no har imidlertid avdekket at biogassen både fakles og sendes over fjellet til Bergen hvor den skal fylles på bussene som skal gå nord i Bergen.

I Bærum, vest for Oslo, kjørte det i perioden 2010-20 14 biogassbusser på flere linjer. Det var også en fyllestasjon for de grønne bussene i Lommedalen. Det var Nettbuss Lillestrøm, nå Vy, som driftet dette på oppdrag for Oslo kommunes og Viken fylkeskommunes kollektivtransportselskap Ruter. Men da Ruter la ut rutene vest for Oslo på anbud på nytt, vant Unibuss. Et av kravene var å levere utslippsfri kjøring innen 2025. Med dette anbudet ble biogassbussene som trafikkerte Bærums-veiene tatt ut av drift og solgt blant annet til Ukraina. Fyllestasjonen er tatt ned.

Det er nå satt inn 127 HVO-busser og 23 elbusser i distriktet, men målet er at alle bussene skal være eldrevne innen 2025. Dette til tross for at anbudsgiveren Ruter, selv vekter biogass over HVO. Ruter sier til Biogassbransjen.no at de vekter utslippene i anbudsperioden under ett.

Dermed kan man spørre seg: Hva slags beregninger er til grunn når man skroter innkjøpt og implementert materiell og erstatter dette med mindre klimavennlig utstyr over en periode på fem år? Og hva blir sluttsummen for de som tar regningen for innkjøp, innbytte og anbudsrunder, altså skattebetalerne?

Det store paradokset er likevel at Oslo kommune som biogassprodusent og deleier av Ruter, ikke knytter virksomhetene sammen, og etterstreber det man ellers kaller synergieffekter, altså en samlet, grønn politikk ute på veiene, der hvor skattebetalerne er. Symboler er samlende og skinnende, men det er resultatet på bunnlinja som teller, enten det gjelder CO2-ekvivalenter eller skattebetalernes innsats.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Er biogassindustrien gode nok på sikkerhet?

Cecilie Drange, Sandcatch Solutions

Ikke rør biogassbilen min!

Mats Eklund, Linköpings universitet
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.