
Trygg og tydelig seksjonsleder søkes
Vi ser etter en trygg og erfaren leder som er utviklingsorientert, har god rolleforståelse og er tydelig i sitt lederskap. Du har god forståelse for direktoratsrollen og interesse for å innføre nytt regelverk og forvaltningspraksis innenfor sirkulær økonomi. En viktig del av jobben er EU/EØS-koordinering internt i Miljødirektoratet, innføring av nye produsentansvarsordninger samt å bidra inn i ledergruppen i avfall-, kjemikalie- og tilsynsavdelingen og til utvikling av avdelingen som helhet.
Seksjon for sirkulær økonomi har i dag 16 ansatte og er en av åtte seksjoner i avfall-, kjemikalie- og tilsynsavdelingen med om lag 130 ansatte. Seksjonen har ansvar for EU/EØS-koordinering, for bærekraftig produksjon og bruk, regelverksutvikling og gjennomføring av produsentansvarsordninger innenfor sirkulær økonomi av tekstiler, batterier, plast, elektronikk og andre produkter som har stor klima- og miljøbelastning.
Mange av oppgavene er tett knyttet opp mot arbeidet med å følge opp EUs grønne giv og nye initiativ og regelverk under EUs konkurransekompass (fra ny Europakommisjon), som Clean Industrial Deal og Circular Economy Act. Seksjonen er i gang med å videreutvikle arbeidsprosesser med forenkling og digitalisering for mer effektiv gjennomføring av nytt regelverk innen sirkulær økonomi.
Du rapporterer til avdelingsdirektøren for avfall, kjemikalier og tilsynsavdelingen, og vil jobbe tett med alle seksjonsledere i avdelingen. I tillegg har seksjonen tette koblinger til flere andre fagavdelinger og seksjoner i Miljødirektoratet. Seksjonen har god og viktig kontakt med Klima- og miljødepartementet, andre offentlige etater, næringslivet og ulike interesseorganisasjoner. Vi samarbeider også godt med våre nordiske og europeiske kollegaer.
Seksjonen har arbeidssted i moderne og attraktive lokaler på Helsfyr i Oslo, med mulighet for hjemmekontor.
Dette er noe av det du vil jobbe med
- ledelse og videreutvikling av kompetente og engasjerte medarbeidere i et svært godt arbeidsmiljø
- sikre utvikling og forenkling av seksjonens arbeidsprosesser og digitale løsninger
- planlegge, prioritere og forankre seksjonens leveranser i tråd med overordnede mål
- skape konstruktive og gode samarbeidsrelasjoner internt i direktoratet og med ulike eksterne aktører
For å lykkes i denne rollen
- har du relevant utdanning på masternivå
- har du bred ledererfaring og er tydelig og trygg i din lederrolle med å lede kunnskapsmedarbeidere, gjerne fra offentlig sektor
- har du god forvaltnings- og rolleforståelse i ditt arbeid, og gjerne kjennskap til et av avdelingens ansvarsområder
- en fordel om du har kjennskap til regelverksarbeid og EU-prosesser, eller kjennskap om avfallsbransjen
- har erfaring fra effektivisering gjennom digitalisering
- har du meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
Vi ser etter en person som
- trives og viser trygghet i lederrollen og evner å inspirere og motivere høyt kvalifiserte medarbeidere
- har et strategisk blikk, og setter prioriterte mål for seksjonen og de ansatte og forstår hvordan mål påvirker daglig ledelse og styring
- har god gjennomføringsevne og er god på å prioritere, og kan gi tydelige tilbakemeldinger ved behov
- er utviklingsorientert, vant til å tenke nytt innenfor rammene som forvaltningsorgan
- er effektiv og har pågangsmot og trives med å håndtere flere oppgaver samtidig
- sterk kommunikator som kommuniserer klart og tydelig og lytter til ansatte og kollegaer
- bygger sterke relasjoner, er nysgjerrig på andre og samarbeider godt med andre
- fremmer et godt arbeidsmiljø og arbeidsglede
Vi legger vekt på personlig egnethet og ditt bidrag inn i avdelingens lederteam.
Vi tilbyr
- fast stilling som seksjonsleder med lønn fra kr. 800 000 til kr. 1 125 000 etter erfaring og kvalifikasjoner. Særskilt kvalifiserte søkere kan vurderes noe høyere.
- en spennende og utfordrende lederjobb på et samfunnsviktig område
- gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- et godt og bredt nettverk av kollegaer i og utenfor Miljødirektoratet
- et bredt tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter, inkludert trening i arbeidstiden
- mulighet for avtale om hjemmekontor inntil 2 dager i uka
- nyoppussede kontorlokaler på Helsfyr og kantine med høy kvalitet
- fleksible arbeidstidsordninger og pensjons- og boliglånsordninger i Statens pensjonskasse (http://www.spk.no)
Har du spørsmål?
Har du spørsmål?
Kontaktperson for stillingen er avdelingsdirektør Anne-Marie Vikla, telefon 91 74 88 82, e-post anne-marie.vikla@miljodir.no
Send gjerne e-post eller sms og oppgi referanse 49-2025 AKT, så ringer vi deg opp igjen.
Generelle opplysninger
Du søker på stillingen via Jobbnorge.no. Du skriver søknaden på norsk, og legger ved relevante attester og vitnemål for utdanning tatt i utlandet. Vitnemål for utdanning tatt i Norge må du laste opp fra Vitnemålsportalen.
Søkerlistene blir offentlige når søknadsfristen har gått ut. Ønsker du å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, så må du begrunne hvorfor. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke tar ønsket ditt til følge, og du får mulighet til å trekke søknaden din.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Vi innkaller minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om dette på Statens arbeidsgiverportal (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsdugnaden/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-0). Avkrysningen brukes også til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.
Mer informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg som søker, kan du finne i personvernerklæringen (https://www.miljodirektoratet.no/personvernerklaring/) vår.
Publisert 10. april 2025