Kjøp europeiske gassdrevne busser – ikke elbusser fra Kina!
Ruters bussoperatør, Nobina, har bestilt 76 elbusser fra Kina. Bussene produseres av et selskap som heter Yutong i provinsen Xinjiang-provinsen, der FN flere ganger har kritisert arbeidsforholdene. Det er slått fast at Kina utsetter uigurer og andre minoriteter for tvangsarbeid og menneskerettighetsbrudd.
Nobina nekter å offentligere dokumentasjon på at de nye Oslo-bussene produseres under skikkelige forhold.
Vi har i flere år lest om problemer med el-busser på vinterføre i Norge. Det går sjelden bra. Bussene tåler ikke kulde og de er konstruert på måte som eks gjør bruk av kjetting vanskelig.
Hvorfor det er så viktig for Oslo kommune å støtte opp under bussproduksjon i Kina er en gåte.
Er det virkelig slik at en ser seg så blind på elektrifiseringen at en ser gjennom fingrene med ting en ellers aldri hadde oversett?
Det finnes særdeles gode alternativer til elektriske busser fra Kina. Det er tradisjonelle busser, produsert av europeiske produsenter som har produsert busser tilpasset nordiske forhold i generasjoner og som leverer kvalitet som holder – og som tåler norske vintrer.
Alle europeiske produserenter leverer drivlinjer som går på biogass. Biogass er nullutlipp – og til og med negativt utslipp, avhengig av hva gassen er laget av. Biogass produseres av avfall og er en fornybar ressurs som tas mer og mer i bruk. Det åpnes fyllestasjoner i høyt tempo over hele landet, senest i Oslo, og vi har et stort potensial for mangedobling av produksjonen i Norge.
Biogass er driftssikkert, miljø- og klimapositivt og som gir mer enn nok energi til å drifte oslo-bussene sikkert gjennom vinteren. VEAS, som er lokalisert i Asker, produserer hvert år ca 10 millioner NM3 ( normalkubikk, måleenhet for gass) I stedet for at denne fornybare og utslippsfrie gassen brukes i busser i Oslo transporteres den til Bergen og brukes på busser der. Ruter har dessverre hektet seg fullstendig opp i til dels ubrukelige el-busser.
Hvorfor Oslo absolutt må dra til Kina for å bestille tvilsomme elbusser, når europeiske alternativer er tilgjengelige fortjener mer oppmerksomhet enn hva som er tilfellet i dag.
Geir A. Mo
Direktør Energigass Norge.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!