Bransjestemmer
Geir a. Mo er nå direktør i Energigass Norge. Her fra hans periode som CEO i Norges Lastebileier-Forbund. Foto: Julie Brundtland.

Biogass kan sikre stabil og utslippsfri kraftforsyning til «evig tid»

Det store spørsmålet er hvorfor denne åpenbare løsningen verken omtales av Regjeringen eller Stortinget?

Stortinget behandlet nylig Svalbardmeldingen. Hensikten med meldingen er å legge grunnlaget for en stabil og forutsigbar forvalting av Svalbard. I innstillingen fra Utenriks- og forsvarskomiteen er ikke energiforsyning omtalt utover å slå fast at det haster, at den må være bærekraftig og at regjeringen må prioritere arbeidet.

Bransjeforeningen Energigass Norge har siden 2019 hevdet at en gassmotor eller gassturbin løsning forsynt med flytende biogass både driftsmessig og klimamessig er et svært godt alternativ. Det finnes hundrevis av denne type anlegg i Norden som leverer kraft og varme lokalt og som også kan kombineres med solkraft. Avinor går foran og planlegger oppstart av en mindre biogass løsning i løpet av 2025.

– Dette burde vært en no-brainer!

Frem til oktober 2022, med kull fra Gruve 7, var årlig CO2 utslipp i størrelsesorden 85.000 tonn i Energiverket. En overgang til diesel halverer grovt sett utslippene, mens biogass ytterligere kan redusere utslippene ned mot null. Eller, avhengig av type biogass – faktisk enda bedre! Biogass kan også brukes som drivstoff til varebiler, busser, tyngre kjøretøy og i maritim sektor. Sistnevnte sektor inngår nå i EUs klimakvoteregime og biogass er ett alternativ maritim sektor vil bruke for å nå EUs maritime klimamål.

I dag er det både begrenset tilgang på flytende biogass fra fastlandet i tillegg til at geografisk plassering og lokal lagringskapasitet er for liten til at skip kan hente biogass fra fastlandet. EUs kvoteregime, ETS 2, som innføres i Norge fra neste år, innebærer imidlertid at fabrikker direkte knyttet til det europeiske gassnettet og som er sertifisert iht. EUs strenge regler, også kan levere biogass. Biogass forsyningen til Svalbard vil kreve en egen lastearm på kai ved Hotellneset samt egnet lagringsterminal. En relativt enkel og kostnadseffektiv løsning med andre ord.

Per i dag produserer Europa 65 TWh biogass, mens produksjonsmålet er 350 TWh innen 2030. Potensialet i 2050 er nesten 25 % større enn dagens samlede norske gasseksport! Også i Norge er potensialet stort – fra dagens 0,8 TWH til en årlig produksjon på 10 – 15 TWh – vi mangler imidlertid et produksjonsmål, noe Energigass Norge har tatt til orde for i Stortinget.

Logistikkløsningen for biogass til Longyearbyen er allerede i dag klar til å tas i bruk. Klimavennlig og evig fornybar biogass kan erstatte diesel. Uten flere kostbare utredninger og forsinkelser.

Det store spørsmålet er hvorfor denne åpenbare løsningen verken omtales av Regjeringen eller Stortinget?

/ Geir A. Mo

Direktør
Energigass Norge

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Vi må satse sterkere på biogass

Dag N. Kristoffersen, Vestfold Venstre
Suzt Haugan og Kåre Pettersen, Vestfold Venstre
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
Redo
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.