– Dette er musikk i våre ører
Rapporten Miljødirektoratet overleverte til klima- og miljøministeren blir et viktig faktagrunnlag for klimapolitikken fremover. Den er likevel så omfattende at det vil ta litt tid å gjennomgå den i detalj. Her er likevel våre førsteinntrykk.
Det er verdt å merke seg at miljødirektør Ellen Hambro så tydelig peker på at farten i klimaomstillingen må opp i Norge:
Listen med nødvendige klimatiltak er lang, og hydrogen løftes frem som en del av løsningen i en rekke sektorer.
Miljødirektoratet mener at det er viktig å innrette skatter og avgifter slik at det lønner seg å velge nullutslipp, at klimakrav i offentlige anskaffelser er et treffsikkert virkemiddel, at det er behov på mer fornybar kraft, og at det er mulig å forene klima og natur hvis dette gjøres på en skikkelig måte.
Dette er musikk i våre ører.
Stort potensiale
Hydrogen i industriprosesser og maritim sektor løftes frem som klimatiltak som gir store utslippskutt. I for eksempel tiltak «S3 Overgang til hydrogenbaserte drivstoff i sjøfarten» har Miljødirektoratet estimert at bruk av hydrogenbaserte drivstoff til offshorefartøy, store havbruksfartøy, havfiskefartøy, fartøy i offentlig eie og lasteskip, kan redusere utslippene med 529 000 tonn CO2-ekvivalenter i 2035.
Norske myndigheter vil kutte utslipp med hydrogen og biogass
Vi er også glade for omtalen av Fremtidens Hurtigbåt og dens betydning for å nå nullutslipp i hurtigbåtsegmentet. Det er viktig at merkostnadene knyttet til dette finansieres, slik at fylkeskommunene kan gå i gang med sine planer.
Stor interesse for hydrogen i maritim sektor
Enova offentliggjorde 08.04.24 at de hadde mottatt et stort antall søknader til sine programmer: 13 søknader til «Hydrogen i fartøy» og 32 til «Ammoniakk i fartøy».
I rapporten har Miljødirektoratet lagt til grunn en innfasing til 60 skip som bruker hydrogenbaserte drivstoff i 2030, og videre til 160 i 2035.
Vi noterer oss at Miljødirektoratet ser de samme utfordringene som hydrogennæringen:
Nemlig at høyere drivstoffpris for hydrogen og ammoniakk gjør at prosjektene ikke er lønnsomme, og at den varslede økningen i CO2-avgift til 2.000 kr/tonn CO2 i 2030 ikke vil være tilstrekkelig til å gi lønnsomhet alene.
Det er derfor positivt at rapporten peker på at en «slik innfasing krever sterke virkemidler» for å utløse «investeringsbeslutninger nå for at utbredt bruk av hydrogenbaserte drivstoff skal være aktuelt i dette tiåret».
Her får altså vi Norsk Hydrogenforum drahjelp fra våre fagmyndigheter. Det setter vi pris på!
/ Ingebjørg Telnes Wilhelmsen
Generalsekretær Norsk Hydrogenforum
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!