Slipp kommunene fri i klimakampen
Ordførere, byrådsledere og lokalpolitikere landet rundt vil kutte klimagassutslipp, hvis de bare får lov. Det er på tide at regjeringen slipper byene og bygdene fri.
Utslippene i Oslo går ned som eneste storby i Norge, til tross for at vi er en av Europas raskest voksende byer. De siste tallene fra Miljødirektoratet viser at klimagassutslippene i Oslo gikk ned med 4,6 prosent fra 2020 til 2021. Dette bør regjeringa merke seg. I samme periode sank nemlig de nasjonale utslippene med kun 0,7 prosent. I de andre storbyene i Norge, og i halvparten av landets kommuner, økte dessverre utslippene.
Dette kunne i vært unngått mange steder, hvis regjeringen turte å la lokalpolitikerne få bestemme lokal politikk. Dessverre er det fortsatt mange nasjonale barrierer for mer effektive klimakutt. Alle Norges største storbyer er enige i at det haster å rydde unna disse klimahindringene.
På vegne av alle lokalpolitikere i Norge som ønsker å kutte utslipp i egen kommune, vil jeg derfor gjerne utfordre klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) og resten av regjeringa til å gjøre fem konkrete grep for å sikre nok utslippskutt fremover:
- Gi oss lov til å innføre nullutslippssoner. Regjeringen må gi byene som ønsker det, muligheten til å soner i byen der man forbyr kjøretøy som forurenser og slipper ut klimagasser. Det vil gi renere luft, mindre støy og fortgang i omstilling til nullutslippskjøretøy i byene. Byer som Göteborg er allerede i gang. La Oslo og Bergen være de neste! I Oslo er den faglige anbefaling at vi gjøre dette i innenfor hele Ring 2. Dessverre sier regjeringa foreløpig nei.
- La oss bygge alt uten utslipp. Et at kommunenes viktigste verktøy er reguleringsplaner og kommuneplaner. Det er her fremtiden tegnes og vedtas. Her må vi få lov å bestemme, ikke bare hva som skal bygges, men også at det skal bygges fossilt- eller utslippsfritt, slik vi allerede gjør i alle Oslos egne byggeprosjekter. Derfor: rydd opp i et uklart regelverk. Flere elektriske anleggsmaskiner gir også en stillere by – og også næringslivet heier på slike krav.
- Sats på mer kollektiv, sykkel og gange, ikke motorveier. Regjeringen har sagt at “klima og miljø skal være rammen rundt all politikk”. Så vis det i handling! Her i Oslo blir vi påprakket motorveier vi ikke vil ha, som E18 eller ny tunnel under Ring 1. Sats heller på et billigere og bedre kollektivtilbud i storbyene.
- Kutt bompenger for tunge utslippsfrie kjøretøy. Om et bompengefritak for lastebiler på el og biogass gjøres forutsigbart i minst fem år, slik vi har gjort i Oslo, vil det gi en eksplosjon i salg av slike kjøretøy, fordi bedriftene vil kunne spare store beløp. Ikke minst, å lage biogass av matavfall og kloakk kan skape arbeidsplasser over hele landet!
- Etabler flere grønne støtteordninger. Økt satsingen knyttet til energieffektivisering og solenergi i folks boliger, gjennom Enova. Det bør også etableres støtte for store offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy, slik Oslo kommune har. I en tid hvor stadig flere må velge mellom å få råd til strøm eller mat haster det å hjelpe folk med å spare på strømmen og produsere strøm selv. Det vil både redusere behovet for fossil energi og nedbygging av natur.
Hvis regjeringen sørger for at disse hindringene fjernes og på den måten slipper kommunene fri, så vil Norge nå sine klimamål raskere og billigere.
En nedkortet versjon av kronikken har tidligere vært publisert i Dagsavisen.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!