Bransjestemmer
Ådne Naper, leder for hovedutvalg for klima, areal og plan ved Vestfold og Telemark fylkeskommune og styreleder i Biogass Oslofjord. Foto: Jo Straube / Sosialistisk Venstreparti.

Bør vi droppe elektrifisering av busser?

Vestfold og Telemark fylkeskommune har vedtatt å kutte fossile utslipp helt ut fra kollektivtransporten i 2027.

Inntil nå er det forventet at dette skal gjøres i en kombinasjon av elektriske busser og busser på biogass.

I byområdene er avstandene korte og bussen skal gå ofte. Det er også stort press i trafikken, med store lokale utslipp som gjør luftkvaliteten dårligere.

Dette er gode grunner for å satse på el-busser i byene.

Men, hva om det ikke er strøm?

Hva om bussene blir stående i kø og vente på strøm, fordi det ikke er effekt nok på dagens nett?

Da risikerer vi å ikke å kutte klimagassutslipp, til tross for at vi produserer masse biogass i eget fylke.

En andel på 40 prosent elektriske busser i kontraktsområdene Nordre Vestfold, Søndre Vestfold og Grenland, krever så mye som 17 MW i nytt effektuttak. Det høres kanskje ikke så mye ut. Men sannheten er at nettsituasjonen i Vestfold og Telemark er svært anstrengt. 17 MW tilsvarer nesten en elektrisk hydrogenfabrikk. I alle fall de første fasene på Herøya og Rafnes.

Det er et stort behov for elektrisitet til klimatiltak i industri, hvor det ikke finnes alternativer til bruk av strøm. I tillegg er et det et stort behov for strøm til nye næringer, som det er ønske om å få etablert både sør og nord i Vestfold, og i Grenland.

Skal fylkeskommunen etablere ytterligere konkurranse om disse elektronene, selvom vi har andre alternativer vi kan benytte oss av?

Produksjonen av biogass er bygget opp i samarbeid mellom lokalt landbruk, avfallshåndtering, og kommunene i Vestfold og Grenland. Skal vi støtte opp om dette, eller utkonkurrere det?

Det vil være et paradoks at samtidig som vi leter etter hver eneste tilgjengelige megawatt i effekt til klimatiltak, selv skal forsøke å skvise industrien i kampen om strøm, når vi har gryteklare alternativer i biogass som kan brukes til vårt formål. I tillegg vil vi med full elektrifisering av bussene bidra til å gjøre køen og ventelista til strømtilgang lengre, og den er allerede lang i dag. Til slutt risikerer vi å ikke få til utslippskutt, fordi strømmen ikke er tilgjengelig i tide. Da må vi kjøre rundt på diesel mens vi venter på at staten bygger nett.

Og bygging av nett tar veldig lang tid. Biogass har vi stående allerede.

Innlegget er tidligere publisert i Tønsbergs Blad. 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk

Ingvild Kilen Rørholt, Miljøstiftelsen ZERO

Ikke la klimaengasjement skape problembytter!

Mats Eklund, Linköpings universitet
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.