Bransjestemmer
Ådne Naper, leder for hovedutvalg for klima, areal og plan ved Vestfold og Telemark fylkeskommune og styreleder i Biogass Oslofjord. Foto: Jo Straube / Sosialistisk Venstreparti.

Bør vi droppe elektrifisering av busser?

Vestfold og Telemark fylkeskommune har vedtatt å kutte fossile utslipp helt ut fra kollektivtransporten i 2027.

Inntil nå er det forventet at dette skal gjøres i en kombinasjon av elektriske busser og busser på biogass.

I byområdene er avstandene korte og bussen skal gå ofte. Det er også stort press i trafikken, med store lokale utslipp som gjør luftkvaliteten dårligere.

Dette er gode grunner for å satse på el-busser i byene.

Men, hva om det ikke er strøm?

Hva om bussene blir stående i kø og vente på strøm, fordi det ikke er effekt nok på dagens nett?

Da risikerer vi å ikke å kutte klimagassutslipp, til tross for at vi produserer masse biogass i eget fylke.

En andel på 40 prosent elektriske busser i kontraktsområdene Nordre Vestfold, Søndre Vestfold og Grenland, krever så mye som 17 MW i nytt effektuttak. Det høres kanskje ikke så mye ut. Men sannheten er at nettsituasjonen i Vestfold og Telemark er svært anstrengt. 17 MW tilsvarer nesten en elektrisk hydrogenfabrikk. I alle fall de første fasene på Herøya og Rafnes.

Det er et stort behov for elektrisitet til klimatiltak i industri, hvor det ikke finnes alternativer til bruk av strøm. I tillegg er et det et stort behov for strøm til nye næringer, som det er ønske om å få etablert både sør og nord i Vestfold, og i Grenland.

Skal fylkeskommunen etablere ytterligere konkurranse om disse elektronene, selvom vi har andre alternativer vi kan benytte oss av?

Produksjonen av biogass er bygget opp i samarbeid mellom lokalt landbruk, avfallshåndtering, og kommunene i Vestfold og Grenland. Skal vi støtte opp om dette, eller utkonkurrere det?

Det vil være et paradoks at samtidig som vi leter etter hver eneste tilgjengelige megawatt i effekt til klimatiltak, selv skal forsøke å skvise industrien i kampen om strøm, når vi har gryteklare alternativer i biogass som kan brukes til vårt formål. I tillegg vil vi med full elektrifisering av bussene bidra til å gjøre køen og ventelista til strømtilgang lengre, og den er allerede lang i dag. Til slutt risikerer vi å ikke få til utslippskutt, fordi strømmen ikke er tilgjengelig i tide. Da må vi kjøre rundt på diesel mens vi venter på at staten bygger nett.

Og bygging av nett tar veldig lang tid. Biogass har vi stående allerede.

Innlegget er tidligere publisert i Tønsbergs Blad. 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.