Produksjonsstøtte for biogass er nødvendig!
KLD opprettholder at produksjonsstøtte ikke er nødvendig for å få fortgang i norsk biogassproduksjon.
Departementet virker å være dårlig informert over hva som driver utviklingen i internasjonal biogassbransje, og ser derfor bort i fra den viktige rollen som biogass har i å redusere utslipp i transportmarkedet. Senest illustrert med BPs oppkjøp av Archaea Energy i USA.
Det er planlagt en rekke biogassanlegg i Europa og USA. Felles for de fleste av disse er at de drives frem av investorer som ønsker å få fortgang i det grønne skiftet. På samme måte som langsiktige avtaler er viktig for investeringer i nye sol og vindparker, trenger investorene i biogass stabile rammebetingelser.
Norge har i utgangspunktet flere ulemper i forhold til andre land når det gjelder biogass:
-Liten tilgang på råvarer og vanskelig topografi, med unntak av fiskeensilasje/slam.
-Mangel på innenlandsk gassnett som begrenser bruken av naturgass og dermed mulige kunder av biogass.
-Lite tungtrafikk relativt til andre land, og dermed begrenset marked for biogass til tyngre kjøretøy.
Norge har et kjempepotensial for LBG i shipping, men bruker ikke dette.
Eksempler på land i Europa Norge konkurrerer med om investeringer i biogass:
Danmark:
Produksjonsstøtte, godt etablert gassnett, et velfungerende system og register for opprinnelsesgarantier for
grønn gass, store industrielle selskaper, ledet av Nature Energy, som henter ut stordriftsfordeler på bygging og drift av biogassanlegg.
Sverige:
Produksjonsstøtte fra 2022, gode støtteordninger for bruk av biogass i tungtransport, noe som har ført til en kraftig økning i antall biogasslastebiler. Har tildels utbygget gassnett, fordel med stor tilgang på gjødsel og enkel topografi spesielt i Sør-Sverige.
Tyskland:
Stort gassforbruk, støtte til bruk av biogass i transport gjennom grønne kreditter, EU-ETS and CO2 tax exemption. Mange biogassanlegg har tradisjonelt laget strøm men disse går nå over til å lage biogass til transport. Tyske myndigheter støtter bruk av biogass i transport gjennom å inkludere LNG i det nasjonale mandatet for veitrafikken, dette gjør at distributører av LNG kan betale ekstra for LBG og likevel tjene penger.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!