Nyheter
Trude Gullaksen er kommersiell og logistikksjef i det norske gasselskapet Gasnor. Foto: Privat.

Gasskonferansen 2022:

Planlegger fyllestasjoner uavhengig av Enova-støtte

Gasnor tar sikte på lastebilmarkedet.

Tirsdag ved middagstid åpner Gasskonferansen 2022. Første dag er Trude Gullaksen fra Gasnor møteleder. Hun er kommersiell og logistikksjef i det norske gasselskapet. Gullaksen har en mastergrad i kjemi fra NTH, og begynte i Gasnor i 2003 der hun ble kommersiell sjef i 2008. Hun har nå ansvar for gassinnkjøp til LNG-fabrikkene, planlegging av logistikk og forretningsutvikling innen tilgang på biogass.

Gasnor har levert biogass i ti år, og jobber nå aktivt for å vokse på feltet. De kjøper i dag gass fra Bergen kommunes anlegg i Rådalen, og fra EcoPro i Verdal. I tillegg eier de 50 prosent i Renevo, som åpnet sitt anlegg på Stord tidligere i år.

– Nå er vi interessert i å bygge opp mer volum og satser blant annet på lastebilmarkedet. Viktig at volumet på biogass totalt vokser i Norge, sier Gullaksen til Biogassbransjen.no.

– Det har vært mye kritikk mot Enova i høst, etter at de ikke godkjente sju søknader om støtte til bygging av anlegg. Det er viktig å få på plass rammevilkårene, slik at vi får opp volumet på biogass.

– Hvordan jobber dere for å skaffe tilgang på biogass?

– Vi følger med på prosjektene som er i Norge og henvender oss til disse for å se på muligheten for kjøpsavtaler. Vi kan også, som med Renevo, gå inn med eierandeler om det er interessant, men ikke et krav for oss å ha eierskap. Vår hovedstrategi er å stimulere til mer produksjon.

– Er det mer aktuelt med direkte investeringer i anlegg når Enova-støtten uteblir?

– Det har vi vel egentlig ikke diskutert, men det er klart at vi må ta det opp til vurdering.

Gasnor søkte på støtte til fyllestasjoner i den siste søknadsrunden nå i våres, men fikk ikke støtte. Selskapet gir ikke opp av den grunn.

– Vi fikk ikke Enova-støtte til fyllestasjoner, men er villige til å gå den veien uavhengig av støtte, for å legge til rette infrastruktur for transportbransjen.

– Hvor skal disse ligge?

– Det vil avhengige av hvor det er mest fornuftig i forhold til kunder og våre konkurrenters stasjoner. Vi har ikke konkrete planer enda. Vi ser på muligheten for å levere både flytende og komprimert gass.

– Hvordan vurderer du den norske biogassbransjen, er det liv laga?

– Absolutt. Utfordringen mener jeg er å få frem hvor godt biogassproduktet er, og hvor stort klimanytte dette produktet har. Det har vi ikke fått godt nok frem, særlig når du ser hvor lite produksjon det er i dag.

– Markedet er absolutt klar for å ta i bruk biogass, men vi må ha mer volum. Vi må tidoble dagens antall biogasslastebiler på veiene.

– De høye kraftprisene kan også gi et momentum for biogass.

Gullaksen understreker at Gasnor har et aktivt ønske om å komme i kontakt med dem som planlegger å bygge anlegg.

– Er det mange om beinet?

– Ja, vi konkurrerer med de store i Norge, men det er sunt med konkurranse. Jo flere vi er der ute dess mer kan vi få til.

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
Redo
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.