Fossilfrie løsninger i transportkorridorer:
Grønt landtransportprogram: – Trenger en helhetlig plan for lade- og fylleinfrastruktur
I disse dager er det lagt frem et kunnskapsgrunnlag for ladeinfrastruktur i Norge, som Statens vegvesen og Miljødirektoratet har laget på oppdrag fra regjeringen. – Må tenke bredere, mener Grønt landtransportprogram.
Tønsberg (Biogassbransjen.no): Under Biogass Oslofjords seminar «Fossilfrie løsninger i transportkorridorer» onsdag holdt Christoffer Sahl, sekretariatsleder i Grønt landtransportprogram (GLP), et innlegg der han kom inn på lade- og fylleinfrastruktur.
GLP la nylig frem en rapport om dette utarbeidet av Thema Consulting. Rapporten dreide seg om hvordan man kan få til en minimumsinfrastruktur for lade- og fyllestasjoner, altså både el, hydrogen og biogass.
LES OGSÅ: – Trenger 12 milliarder til utbygging av lade- og fyllestasjoner frem mot 2040
«Forventes at biogass blir utkonkurrert»
I disse dager jobber regjeringen med en ladestrategi som skal komme i løpet av våren. Kunnskapsgrunnlaget ble lagt frem 1. mars. Her heter det om biogass (s. 36 i rapporten):
«Det er usikkert hvor stor bruken av biogass blir, før det forventes at den blir utkonkurrert.»
– Vi legger vekt på at det er viktig at de løfter blikket og ikke kun ser på el. Vi trenger en helhetlig plan for lade- og fylleinfrastruktur. Vi ser i kunnskapsgrunnlaget at det er en tendens til å peke på el som varig løsning, og biogass kun fremstår som en overgangsløsning, sier Sahl til Biogassbransjen.no.
Kunnskapsgrunnlaget er utarbeidet av Statens Vegvesen og Miljødirektoratet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Klima- og miljødepartementet.
LES OGSÅ: – Må sikte mot 4000 gasslastebiler før 2025
– El er ikke nok
– For å nå målsetningene man har satt seg på utslippskutt i transportsektoren, der næringstransport utgjør 2/3 av utslippene, vil ikke el være nok, sier Sahl.
– Jeg opplever at myndigheter og forvaltning er litt nølende når det gjelder biogass, og helst vil gå rett på el.
Det som jobbes med nå er en ladestrategi kun for el. Sahl håper regjeringen på sikt vil se det i et bredere perspektiv.
– Da må biogass også være med som noe annet enn en overgangsordning. Det er ingen som satser på midlertidige overgangsordninger. Så hvis signalet til mulige biogasskunder er at alle vil vente på el, går man glipp av den mest lavthengende frukten, hvor kjøretøyene er tilgjengelige i dag og LBG kan gi rekkevidde. Biogass er en løsning som kan brukes umiddelbart, og er sirkulærøkonomi i praksis.
LES OGSÅ: Grønt landtransportprogram: – Stor interesse for biogass
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!