Fossilfrie løsninger i transportkorridorer:
Slik vil Oslo sikre fossilfri tungtransport
Oslo kommune tar mål av seg om at all tungtransport i byen skal være fossilfri innen 2030. Biogass er en sentral del av planene.
Tønsberg (Biogassbransjen.no): Klimaetaten i Oslo startet i februar 2020 prosjektet «Pilotby for utslippsfri tungtransport», i forbindelse med byens klimastrategi.
– Pilotby-prosjektet går ut på at vi i samarbeid med transportnæringen skal vi finne frem til nye og forsterkede virkemidler som sikrer at tungtransporten i Oslo blir uten klimagassutslipp innen 2030, sier prosjektleder og rådgiver Klimaetaten i Oslo kommune, Petter Christiansen, til Biogassbransjen.no.
– Vi jobber for både el, hydrogen og biogass. Målsettingen er å spre erfaringene fra Oslo til Norge og verden forøvrig.
Klimaetaten ligger under byråd for miljø og samferdsel, og har et overordnet ansvar for klimaarbeidet i kommunen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
«Attraktive rammevilkår»
Under Biogass Oslofjords seminar i Tønsberg onsdag holdt Christiansen innlegg om «Attraktive rammevilkår for fornybare drivstoff».
– Da vi startet Pilotby-prosjektet hadde feltet kommet ganske kort, og det var få utslippsfrie løsninger for tungtransporten. Ting har snudd seg relativt fort. Transportbransjen i Osloområdet har vist seg svært offensiv og omstillingsvennlig, selv om mange også stiller krav til oss om at vi må levere på virkemiddelbruken. Det gjelder for eksempel biogass i bomringen, sier Christiansen.
– Den største utfordringen nå er å få med staten på virkemidlene vi mangler: fritak i bomringen, økt støtte fra Enova, en lovhjemmel for nullutslippssoner i Oslo, og muligheten for utslippsfrie og biogasslastebiler til å kjøre i kollektivfeltet.
– Det vi jobber med er å få på plass helhetlige rammevilkår for skifte av drivstoff i tungtransporten.
Prosjektet gjennomføres i nær dialog med transportselskap, vareeiere og energistasjonsselskap, og har gjennomført flere utredninger, særlig innen kartlegging og virkemiddelanalyse.
Fire virkemidler
Christiansen blinker særlig ut fire virkemidler som kan få fart på bruken av biogass:
- Fritak for biogass i bomringen. – Det har vi sagt i godt over tre år, siden Oslopakke 3 ble vedtatt i januar 2019.
- Aktiv bruk av anskaffelser, minstekrav fra 2025 om at all transport og alle bygg og anleggsarbeider i Oslo skal gjennomføres med el, hydrogen eller biogass. – Innen transport stiller vi allerede dette kravet der transportmarkedet er modent.
- Etablering av lade og fylleinfrastruktur.
- Tilskuddsordninger som Klima- og energifondet og Enova. – Vi skulle gjerne sett at ordningene hos Enova var mer offensive. Det er veldig positivt at støtten til kjøretøy på biogass er forenklet, men vi synes det er for tidlig å kutte ut støtten til fyllestasjoner. Særlig når det gjelder LBG er det for tidlig å si at markedet klarer seg selv, sier Christiansen.
– Hvordan vurderer du fremtiden for biogass i tungtransporten?
– Vi prioriterer el, hydrogen og biogass likt innen tungtransport. For biogassens del er teknologien moden og transportselskapene er fornøyd. Gitt at vi får på plass fritak i bomringen vil vi se ganske stor økning i antall biogasslastebiler, og fremtiden ser sånn sett lys ut, sier Christiansen.
– Det er viktig at både vi og staten tenker at vi har forpliktelser på kutt av klimagassutslipp, og må ha kutt hvert eneste år. Da har vi ikke råd til ikke å benytte løsninger som allerede finnes i dag. Vi må gripe tak i biogass som en løsning vi har her og nå, som vi vet funker og som kommer til å bringe oss nærmere målet.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!