Biogasskonferansen 2022:
– Det vil være behov for biogass i skipsfarten i mange år
Grønt skipsfartsprogram har stor tro på innblanding av LBG etter hvert som reglene for lavere utslipp strammes til.
I fjor ble det skrevet kontrakter verden rundt for nye skip som skal gå på LNG. Disse vil bruke 3 millioner tonn LNG årlig, eller 42.000 GWh. Og det er kun skipene det ble inngått kontrakt på i fjor. Biogass kan absolutt få en del av denne kaka, mener Eirik Ovrum i DNV, som representerer Grønt skipsfartsprogram under Biogasskonferansen 2022.
– Teknisk sett er det testet, og det er helt klart ingen problemer å blande inn flytende biogass i flytende naturgass, sier Ovrum til Biogassbransjen.no.
International Maritime Organisation (IMO) er FN-organisasjonen for shipping. Der strammes det nå inn på kravene til utslipp av CO2 fra 2023. Rederiene ser at det kommer til å påvirke deres valg av både tekniske løsninger og bruk av drivstoff.
– Noe kan gjøres med tekniske forbedringer, men en god del skip vil måtte blande inn karbonnøytrale drivstoff, sier Ovrum.
Det er mange drivstoff som vurderes, for eksempel syntetisk gass og ammoniakk. Men for skip som allerede går på LNG er biogass en «quick fix».
– Disse skipene vil sannsynligvis trenge å blande inn for eksempel 5 prosent LBG innen 2023, og 10 prosent i 2026, med stadig strengere krav, sier Ovrum.
Et nærliggende eksempel er cruiseskip som skal seile på de norske verdensarvfjordene. Vil det der kunne komme et krav om bruk av biogass på akkurat disse strekningene, mens man kan seile med LNG resten av ferden?
Ikke nok gass
Det er ikke nok biogass til å forsyne verdens skip totalt sett, men med innblanding er det ikke slik at man trenger å dekke hele forbruket.
– Hvis for eksempel et cruiseskip skal seile inn i en verdensarvfjord på biogass kan man fylle det som trengs på den turen. Reglene vil kun gradvis strammes til, så i begynnelsen vil behovet være begrenset, sier Ovrum.
Den gradvis økende bruken av biogass vil kunne passe med en gradvis opptrappet produksjon i Norge.
Også andre ting presser på for reduserte utslipp, for eksempel store kunder av transporttjenester – IKEA er et eksempel – som ønsker å redusere utslipp på transport av sine varer. Det finnes også finansieringsløsninger som gir bedre betingelser for lånekunder som lover å redusere sine utslipp, såkalt omstillingsfinansiering i shipping.
– Man trenger ikke biogass til alle skipene, men hvis noen går på det reduserer man utslippene til en flåte sett under ett, sier Ovrum.
– Selv om biogass har høyere pris enn fossil gass kan det dermed likevel lønne seg.
LES OGSÅ: DNV: Biogass vil dekke 10 prosent av det globale gassmarkedet i 2050
Starter ny pilot
Grønt skipsfartsprogram har gjennomført en pilot på biogass med rederiet Torghatten, og skal sette i gang en ny pilot, «LNG Infrastruktur – fra lavutslipp i dag til nullutslipp i morgen», om hvordan man kan gjenbruke LNG-infrastruktur til biogass, og senere syntetisk gass og ammoniakk.
– Vi i Grønt skipsfartsprogram ønsker å øke bruken av biogass inn i skipsfarten.
– Skipsfarten trenger det, og i fremtiden kommer det nok til å være et større behov enn det som er mulig å levere. Jeg tror det vil være et behov for biogass i skipsfarten i mange år. Det er et marked som ikke blir borte. Elektrifisering slår an innen landbasert transport og begrensede strekninger til sjøs – eksempelvis for fjordkrysninger med ferger. For biogass vil det være best å bruke ressursen der den gjør mest nytte for seg. Det er vesentlig vanskeligere å seile på batterier enn å kjøre på batterier.
LES OGSÅ: Island Offshore: – Teknisk smertefritt med biogass
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!