Biogasskonferansen 2022:
– EU-målene vil kreve formidable investeringer i biogass
I sitt innlegg under Biogasskonferansen 2022 la Rune Røkke fra Klimafinans vekt på hvordan utviklingen i EU påvirker rammevilkårene for biogass.
– Jeg har sett på utviklingen de siste to årene i EU, som gir oss et bilde av hva vi kan forvente fremover. Alt som har med karbonpris å gjøre og alt som har med gass å gjøre vil påvirke bransjen, sier Røkke til Biogassbransjen.no.
Biogass har endret status de siste to årene, fra kun å være en overgangsløsning til å bli ansett som et fullverdig alternativ, mener Røkke.
– Biogass anses nå for å være en åpenbar del av lavutslippssamfunnet.
Ukraina
I disse dager diskuteres gasskriteriene i taksonomien. Foreløpig regnes gass bare som grønt dersom den erstatter kull.
– Men gass har fått virkelig økt oppmerksomhet siden i høst, og ikke minst etter den russiske invasjonen i Ukraina. At man går fra kull til naturgass vil i neste rekke være veldig fordelaktig for biogass, som igjen kan erstatte naturgassen når man får volum og systemer opp. Infrastruktur og investeringer i fossil gass vil være svært positivt for biogass, sier Røkke.
EU har satt mål om 55 prosent lavere karbonutslipp per 2030, dette ble slått fast i lovs form i mai i fjor.
– Dette viser igjen retningen og gir trygghet for at det vil lønne seg å investere i biogass, sier Røkke.
LES OGSÅ: – Krisen kan gi økt statlig støtte til, og investeringer i, biogass
Diskuterer tailpipe-kriteriene
Green Deal, Fit for 55 og taksonomien er viktige rammeverk fra EU som vil berøre biogassektoren direkte.
– Biogass vil få en stor og økende betydning i disse regelverkene. Et kjernespørsmål jeg tror står for fall er de såkalte tailpipe-kriteriene i taksonomien, der CO2-utslipp kun måles på eksospotta og man ikke tar hele verdikjeden til drivstoffet med i betraktningen. Da kommer biogass dårlig ut, og dette har vært mye diskutert, sier Røkke.
– I den opprinnelige taksonomien var formuleringen «nullutslipp og biogass», samme tankegang som vi så i Stortingets biogass-vedtak fra mai 2021.
– Jeg er helt overbevist om at tailpipe-kriteriet vil forsvinne, eller at biogass kommer i tillegg.
LES OGSÅ: Miljødirektoratet: – Bransjen bør forberede seg på EU-krav
Avgjørende for norsk politikk
Biogass er viet et eget kapittel i taksonomien.
– EU-reglene har veldig stor betydning for norsk politikk, og dermed for den hjemlige biogassbransjen, selv om Norge er trege med å adoptere EU-regler, sier Røkke.
– Hvis man ser på tallene og hvordan man skal klare 55 prosent reduksjon i klimagassutslipp på under 8 år er det ingen annen mulighet enn formidable investeringer i løsninger som er på plass i dag. Biogass er det eneste som er på plass i dag for langtransport og skip, hydrogen ligger litt lenger frem selv om EU har voldsomme ambisjoner på det området.
– Hele energi-, transport-, og industrisystemet, måten vi forvalter land og skog må endres substansielt, og biogass er definitivt en del av løsningen. Det er kortversjonen av Green Deal og Fit for 55.
LES OGSÅ: Rotevatn: – Gasskjøretøy regnes ikke som bærekraftige investeringer
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!