Spøker det for bompengefritaket?
Hva som kommer i statsbudsjettet får vi vite først tirsdag 12. oktober. Men signalene fra regjeringen om biogasskjøretøy er heller lunkne.
Et av de store spørsmålene for bransjen er hva som skjer med Stortingets vedtak fra mai i år, om å sikre likebehandling av biogasskjøretøy med nullutslippskjøretøy på strekninger som er finansiert av bompenger, gjeldende fra 1. januar 2022.
«Med gyldig avtale og brikke fra en utsteder gis mellom 50 og 100 pst rabatt for nullutslippskjøretøy. Størrelsen på rabatten kan variere mellom de ulike bompengeprosjektene», heter det på AutoPASS’ hjemmesider.
Bompengesatsene har stor betydning for hvilke alternative energibærere transportører og andre vil gå for. Allerede kan det ha vært gjort investeringer i gasskjøretøy på bakgrunn av Stortingets vedtak. Har disse bedriftene forregnet seg?
LES OGSÅ: Volvo og Scania: – Økt etterspørsel etter gassbiler
Samferdselsminister Knut Arild Hareide har tidligere lovet at oppfølging av vedtaket vil bli omtalt i departementets budsjettproposisjon for 2022.
I et svar til Stortinget onsdag denne uken – om det parallelle vedtaket om å sidestille nullutslipp og biogass i statlige målsetninger og planer – skriver Hareide blant annet:
«Biogasskjøretøy er ikke en egen identifiserbar kjøretøykategori, men et kjøretøy i den tekniske kategorien gasskjøretøy som på et gitt tidspunkt bruker biogass. Disse kjøretøyene kan like gjerne bruke naturgass. Det forekommer at naturgass brukes som reserveforsyning dersom det ikke er tilgjengelig biogass fra leverandør. Naturgass er et fossilt drivstoff. Et krav om biogass vil i utgangspunktet være vanskelig å stille i en forskrift som gjelder kjøretøy, og i praksis umulig å følge opp.»
Dette er i tråd med tidligere uttalelser fra klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn:
LES OGSÅ: Rotevatn: – Gasskjøretøy regnes ikke som bærekraftige investeringer
Men er det så umulig? Interesseorganisasjonen Energigass Norge har sammen med aktører i bransjen fremmet forslag om at leverandøren av biogass kan garantere for leveransen, og at dette kan etterprøves ved kontroll; «Samtlige distributører har sagt seg villige til å lage et system der distributørene spesifiserer innholdet i gassen», sier daglig leder i Energigass Norge, Tore Woll, til Biogassbransjen.no.
LES OGSÅ: Bompengefritaket: Lover svar i statsbudsjettet
Og i praksis er det biogass som selges til transportører på vei i Norge i dag. Ifølge direktør for trafikk i Gasum, John Melby, er «biogass det markedet etterspør».
LES OGSÅ: Gasums fyllestasjon i Trondheim er operativ
Uansett hva som blir fasit tirsdag vil det ha store konsekvenser for bransjen og dens kunder. Næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Torstein Clausen Jystad, uttalte nylig til Biogassbransjen.no:
«Vi har medlemmer som skal levere anbud nå på pasientreiser i Osloområdet. De må bestemme seg for hva slags teknologi de skal bruke. Det blir veldig utfordrende når de ikke vet hvordan bompenger skal behandles med biogass i fremtiden. Det er store investeringer, og bompenger er en sentral del av det.»
PostNord, som skal investere i 118 kjøretøy på biogass de kommende to årene, sier: «Fritak i bom for biogassbiler, samt at biogassbiler likestilles med batterielektriske lastebiler i offentlige anbud ser vi som svært viktig.»
LES OGSÅ: PostNord: Vil ha 118 biler på biogass neste to år
En avklaring har vært etterlyst av bransjen i over to år, siden det vedtatte takstfritaket i Oslopakke 3, og siden med stortingsvedtaket fra i våres.
Tirsdag får vi kanskje svar.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!