https://vimeo.com/624492013/5a299fc4e3
– Glem PR-byråer og eks-politikere – slik lobber du overfor den nye regjeringen – Helpdesk torsdag 7.oktober kl. 12
Du kan glemme å nå frem til Jonas Gahr Støres nye regjering ved å sende PR-byråer på Stortinget. Kontaktlisten til eks-politikere blir også mindre verdt, når den nye regjeringen presenteres. Helpdesk gir deg gratis kurs i lobby – «slik vinner du kampen om oppmerksomheten og når frem med dine saker».
Partilederne som vant Stortingsvalget liker ikke PR-byråer.
– Jeg ser at tidligere kolleger går ut og markedsfører at de har jobbet ved Statsministerens kontor eller andre departement og selger sin kompetanse til høye priser. Det byr meg imot, sa vår kommende statsminister Jonas Gahr Støre til VG.
Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum uttalte til samme avis at «det er veldig tette bånd mellom noen av PR-byråene og regjeringsapparatet, og legger til at politikk skal påvirkes gjennom valg, interesseorganisasjoner og alt det som hører sivilsamfunnet til. Det er veldig negativt at det skal påvirkes gjennom kommunikasjonsbransjen.»
Presenterer dokumenterbare erfaringer
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver for Avfallsbransjen.no, Biogassbransjen.no og Cnytt.no, Torbjørn Leidal, jobbet som lobbyist i 10 år før han gikk tilbake til media og journalistikk. Han var prosjektleder for å fjerne forbrenningsavgiften i 2010 og har ledet flere rammevilkårsprosjekter i Norge og mot EU.
– Nå vil jeg oppsummere og dele mine erfaringer med våre lesere og seere gratis, fordi verdien av eks-politikere og PR-byråer vil bli adskillig mindre når man skal jobbe med rammevilkår og næringspolitikk de neste fire årene, sier Torbjørn Leidal.
Spar penger og gjør det selv
– Det er noen grunnleggende råd mange ikke vet om og som faktisk er avgjørende for om du når frem, sier Leidal. Han legger til at tiden da tidligere politikere kunne fakturere 4-5 millioner kroner i året for å dele kontaktinfo ser ut til å være over.
– Da vi fikk fjernet forbrenningsavgiften i 2010 var det i sterk konkurranse med mange andre lobby-prosjekter som brukte både eks-politikere og PR-byråer, men vi vant kampen om oppmerksomheten og nå skal jeg fortelle hvordan andre kan gå frem overfor en ny regjering som vil prioritere foreninger og impliserte fremfor PR-byråer, sier Leidal.
Redaksjonell omtale fører fram
– Jeg lengter ikke tilbake til lobby, for jeg ser at saker vi tar opp i våre fagnettsteder fører frem for de som sliter med konkurransevridende problemer avslutter Leidal. Og forklaringen får du altså gratis på torsdag kl.12:00 i Helpdesk.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!