Nyheter
Hurtigrutens skip MS Otto Sverdrup. MS Otto Sverdrup Foto: Agurtxane Concello, Hurtigruten

Hurtigruten: – Ikke naturlig å kommentere dialog med leverandører i media

Biokraft sier at de har en aktiv avtale med Hurtigruten om å levere biogass til rederiets skip. Rederiet har valgt biodiesel og vil ikke kommentere dialog med leverandøren.

Biokraft i Skogn skulle levere biogass til Hurtigruten verdt flere hundre millioner. Før helgen ble de tatt på sengen da rederiet valgte å heller gå for biodiesel.

– Vi har i lengre tid vært i dialog med våre kontraktsparter om fremdriften i prosjektene. Det er derfor ikke naturlig for oss å kommentere i media om hvordan denne dialogen har vært, og er, sier direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten.

Biogassbransjen har spurt Hurtigruten om hvordan dialogen med Biokraft har vært i forkant av kunngjøringen om drivstoffvalget.

BAKGRUNN: Skudd for baugen for biogass på Hurtigruten. Velger el og biodiesel

Ukjent og konfidensielt

Da Biogassbransjen.no kontaktet finansdirektør og gründer Marianne Langvik i Biokraft før helgen sa hun følgende.

– Dette er ukjent for meg. Vi har en avtale med Hurtigruten og den har ligget fast siden den ble inngått for ett par år siden.

Til Biogassbransjen.no tirsdag holder hun fast ved utsagnet.

– Vi har en aktiv avtale med Hurtigruten.

– Men de skal benytte seg av biodiesel, skal dere begynne å produsere biodiesel?

– Nei, vi har en avtale om LBG med priser og volum.

E24 har som fortalt anslått verdien av avtalen til flere hundre millioner kroner.

Biogassbransjen.no har spurt direktør Bjørnflaten om i hvilken grad drivstoffvalget påvirker avtalen Hurtigruten har med Biokraft.

– På grunn av konfidensialitet og pågående forhandlinger kan vi ikke gå ut med den nøyaktige kostnaden på prosjektene. Men det er snakk om betydelige investeringer. Det er ikke kostnadene som har vært utslagsgivende for beslutningen, men teknisk risiko og gjennomførbarhet skriver Bjørnflaten i en epost til Biogassbransjen.no.

LES OGSÅ: Hurtigruten velger el og biodrivstoff. Slik reagerer bransjen på valget

Slik har rederiet seilt

For en uke siden ble det kjent at Hurtigruten går bort fra tidligere planer om å seile med gass. Det er stikk i strid kunngjøringen rederiet gjorde for to år siden. Da skulle minst seks skip skulle motorer drevet av gass. I tillegg ble det kunngjort at Hurtigruten skulle være først i verden til å seile på biogass.

– Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sa konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten den gang.

Rederiet inngikk en avtale med Biokraft om levering av biogass fra nyåret 2021. Verdens største bestilling, omtalte Hurtigruten dette som. E24 anslo at avtalen var verdt flere hundre millioner kroner.

For ganske nøyaktig ett år siden meldte Teknisk Ukeblad at Hurtigruten droppet å bygge om tre av skipene etter at koronapandemien hadde truffet rederiet hardt. TU hadde da funnet en ordrekansellering på 336 millioner kroner hos Kongsberg Maritime, som igjen bekreftet at det var Hurtigruten som stod bak. Kongsberg Maritime hadde oppdraget med å bygge om skipene.

Ingen av planene var droppet, sa kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til TU den gang. Snarere var de endret som følge av koronaøkonomien. Ege sa da at: – i kjølvannet av koronakrisen kan det komme endringer og justeringer.

– Tre av skipene skal oppgraderes til batteri- og gassdrift som planlagt. Disse blir også de første cruiseskipene i verden som går på biogass. Ytterligere ett skip er allerede ferdig oppgradert med helt nye lavutslippsmotorer og annen teknologi, sa Ege til TU.

LES OGSÅ: Med Hurtigruten kom verdens største biogassavtale. Fikk 625 mill. i støtte til skipsombygging. Nå tar avtalen inn vann

Langt mer økonomisk

Nå er det altså biodiesel som gjelder. Koronapandemien har fått store økonomiske konsekvenser for rederiet, som har måtte la en stor del av skipene bli liggende ved kai.

Dersom det koster 336 millioner kroner å bygge om tre av skipene for at disse skal gå på gass, er det grunn til å anta at summen for de resterende tre skipene er forholdsvis lik. Med biodiesel trenger ikke Hurtigruten å bygge om motorene i skipene da drivstoffet kan benyttes i de eksisterende motorene.

Samtidig fikk Hurtigruten tilsagn på 625 millioner kroner fra NOx-fondet til nettopp ombyggingen. Den gang søknaden ble lagt inn, var fondet teknologiorientert – altså ble gass foretrukket da man legger til grunn av NOx-utslippene reduseres med 90 prosent. I dag er ordningen en annen og rederiet kan kvalifisere til ny tildeling, men det må søkes på nytt.

– Må Hurtigruten søke på nytt?

– Ja, det må de, bekreftet daglig leder Tommy Johnsen i NOx-fondet til Biogassbransjen tidligere denne uken.

– I hvilken grad går det automatikk i nytt tilsagn, siden de allerede har fått støtte? Og i hvor stor grad er det mulig for at støtten i så fall reduseres?

– Det er ingen automatikk i nye tilsagn selv om tilsagn er gitt tidligere. I hvilken grad støtten vil bli redusert avhenger jo av hvilke alternative teknologier det søkes om støtte til, hvilke utslippsreduksjoner disse beregnes å kunne gi og hvilke investeringskostnader som assosieres med teknologivalg, forklarer Johnsen.

LIKESTILT: Stortinget likestiller biogass og hydrogen. – Vil styrke biogassbransjen

Har fått nytt tilsagn

– Miljøoppgraderingene er ekstremt kompliserte og krever en omfattende ombygging av skipene. Derfor har vi brukt tid på å finne de beste løsningene tilgjengelige for oss, og har nå landet på en kombinasjon av biodrivstoff og avansert miljøteknologi. Det gjør oppgraderingene av skipene mindre komplekse, gir sikkerhet for gjennomførbarhet, vi får skipene raskere tilbake i rute, samtidig som vi oppfyller ambisjonen vår om mer enn 25 prosent kutt i CO2-utslippene, sier Bjørnflaten i Hurtigruten.

Hurtigruten har i sin pressemelding gjort det klart at tiltakene som gjøres på skipene vil redusere nox-utslippene rundt 80 prosent.

– Viser for øvrig til pressemeldingen av 11. mai der vi viste til at miljøoppgraderingen har fått tilsagn om støtte fra NOx-fondet, skriver Bjørnflaten.

Johnsen i fondet bekrefter at rederiet har søkt på nytt og at de har fått tilsagn om støtte. Han kan ikke utdype utover dette.

Relaterte saker
Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av AB Pluss kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Nyhetsbrev
Beklager, her gikk noe galt. Vennligst prøv igjen.
Takk for påmeldingen! Sjekk innboksen din for bekreftelse.

Få nyhetene rett i innboksen

Abonner på vårt gratis nyhetsbrev!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Gull i kloakken: Begrepet «avløpsrenseanlegg» er avleggs og bør skrotes

Pawel Krzeminski, Norsk institutt for vannforskning
Christian Vogelsang, Norsk institutt for vannforskning
Aktuelle artikler fra våre søster-nettsteder
Kommersielle partnere