Nyheter
IKKE EL: Mellom klokken 11:59 og 12:59 gikk ni 20-busser fra Galgeberg holdeplass. Ingen var el-busser. Foto: Ludvig Gundersen

Oslo og Ruter mangler ladestasjoner

 

Derfor går det dieselbusser store deler av døgnet. Uforståelig, sier Bellona-rådgiver.

Rute 20 fra Galgeberg på østkanten i Oslo til Skøyen i vest, går hyppig. Ruter har 156 elbusser i drift og flere skal det bli. Imidlertid går flere av bussene på denne ruten på diesel og biodiesel. Det skyldes at det ikke er pantografer, altså ladestasjoner, langs strekningene.

– Det er vanskelig å kjøre elbuss i Oslo fordi det ikke er ladestasjoner på endeholdeplassene. Bussene må til garasjen for å lade. Det hender at bussene blir stående. Mange av bussene kjøres på diesel, sier én av sjåførene Biogassbransjen.no har snakket med.

Biogassbransjen.no har snakket med flere andre sjåfører som forteller det samme. Ingen ønsker å snakke åpent om dette.

Elbuss i rushtiden

Biogassbransjen.no sjekket hvilke busser som gikk fra endeholdeplassene Galgeberg og Helsfyr. Fra klokken 1159 til 12.59 gikk det ni busser, alle med skilter, som indikerer at de går på diesel.  Fra Helsfyr gikk det ut tre busser og to kom inn, alle dieselbusser. Kommunikasjonssjef Emilie Mejlænder i Unibuss som drifter linje 20 og 37 for Ruter bekrefter sjåførenes utsagn.

– Fra Alnabru driftes flere av de tyngste bylinjene i Oslo, blant annet linje 20 og 37. På Alnabru har vi 122 busser og av dem er 30 elektriske busser. De elektriske bussene prioriteres i rushtiden, fordi rushtidsuttaket er høyere enn resten av døgnet, det vil si at det går oftere og flere busser i rushtid enn ellers. Når morgenrushet er over, kjøres bussene til anlegget for å lade, for å stå klare til ettermiddagsrushet, sier Mejlænder.

Hun sier videre at elteknologien stadig blir bedre og at Unibuss nå har satt inn nye busser i Bærum.

– Bussene på Alnabru er førstegenerasjons elbuss, med kortere rekkevidde enn for eksempel den nye kontrakten vi har begynt å kjøre i Bærum. Der har vi 23 elbusser med omtrent tre ganger så lang rekkevidde, og de brukes kontinuerlig igjennom driftsdøgnet. Teknologien utvikles hele tiden, og bussene får stadig lengre rekkevidde.

Hun sier at Unibuss bruker palmeoljefri HVO (Hydrogenert vegetabilsk olje), sommerkvalitet om sommeren og vinterkvalitet om vinteren. Ifølge Miljødirektoratet importeres 99 prosent av biodieselen til Norge. Det er ifølge NAF kun mulig å tilsette HVO i diesel i størrelsesorden 30-50 prosent.

GASS: Rute 70 til Nasjonalteateret kjører på CNG. Foto: Ludvig Gundersen

Oslo er biogassprodusent

Biogassbransjen.no skrev nylig at Oslo kommune produserer biogass fra flere anlegg: På Romerike, VEAS i Asker og på Bekkelaget.  Likevel brukes biogass bare på noen få strekninger.

– Jeg synes det er synd at de ikke bruker dette drivstoffet i stedet, sier en annen sjåfør Biogassbransjen.no har snakket med. – Biogassbusser lager også mindre støy.

Ruter skal være utslippsfri innen 2028. Bellona mener at det er paradoksalt at bussene ikke går på biogass.

– Å si nei til el er bare tull. At Ruter kjører med dyr og ofte tvilsom HVO og diesel når man kan kjøre biogass, det er direkte uforståelig i et klima- og driftsperspektiv. Det er påfallende at mens Ruters eiere produsere biogass, som miljøtiltak og som en del av infrastrukturen, ikke krever at Ruter skal bruke dette, sier seniorrådgiver Olaf Brastad i Bellona.

Biogassbransjen.no har kontaktet Ruter for kommentar, de har ikke rukket å svare innen publisering. Biogassredaksjoner følger saken.

Kommentarer

Bare innloggede medlemmer av Avfall+ kan legge inn kommentarer. Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill Avfall+ nå!

Nyhetsbrev