Nyheter
Erling Sæther fra Grønt landtransportprogram holdt innlegg under Biogasskonferansen 2022. Foto: Ole Peder Giæver/Biogassbransjen.no.

Biogasskonferansen 2022:

– Må sikte mot 4000 gasslastebiler før 2025

Målet for Ahlsell og Grønt landtransportprograms forseringsprosjekt er å bygge et modent marked for biogass til transport i Norge.

Clarion Hotel Oslo (Biogassbransjen.no): Som Biogassbransjen.no meldte i januar har Grønt landtransportprogram startet et prosjekt med mål om å «forsere produksjon og distribusjon av biogass til veitransport og anlegg». Ahlsell er eier av prosjektet, men et titall partnere på transportsiden er invitert med.

Målet med prosjektet er intet mindre enn å skape et modent marked for biogass i Norge.

– Målet med prosjektet er å komme opp i en kritisk masse med kjøretøy. I dag er det cirka 1300 biogassdrevne busser og lastebiler i Norge, vi må opp i hvert fall 4000 kjøretøy i løpet av prosjektperioden for at vi skal kunne kalle det et modent marked. Det betyr et marked som kan leve under kommersielle vilkår uten offentlig støtte, sier konsulent Erling Sæther til Biogassbransjen.no.

– Biogassbransjen kan ikke leve av offentlige subsidier i all evighet, da er det ikke bærekraftig.

Sæther er partner i konsulentselskapet Flowchange, som leverer tjenester til blant annet Grønt Landtransportprogram.

Onsdag holdt han innlegg på Biogasskonferansen 2022, med tittel «Er det bare busser som skal bruke biogass, eller er tungtransporten klare for å satse?»

– Vi anser at teknologien for biogass er moden når det gjelder kjøretøy og selve gassen, men tilgangen på tomter og fyllestasjoner for biogass er hovedutfordringen, sier Sæther.

– Biogassprodusenter og -distributører må kunne se at det finnes et såpass stort marked at det også for dem er kommersielt interessant å gå videre, sier han.

40-50 fyllestasjoner mot 2025

Hvis målet skal nås vil det frem mot 2025 være behov for i hvert fall 40-50 fyllestasjoner spredt omkring i landet, fortrinnsvis for flytende biogass, for at det skal være attraktivt for transportselskap å anskaffe så mange kjøretøy som prosjektet legger opp til, mener Sæther.

Deltakerne i prosjektet er både transportselskap, produsenter og distributører av biogass samt det offentlige, der alt fra Klima- og miljødepartementet, Samferdselsdepartementet, Veidirektoratet, Enova og kommuner er med.

– I dag produseres det om lag 400 GWh drivstoff av gass, men hvis vi skal opp i cirka 4000 kjøretøy må produksjonen nesten dobles. Forseringen betyr at også produksjonen av biogass må økes vesentlig, sier Sæther.

Han mener det absolutt er oppnåelig. Gjennom Klimakur i regi av Miljødirektoratet vises det at et realistisk produksjonspotensiale ved hjelp av råstoff som finnes i Norge er noe over 2 TWh drivstoff ved hjelp av biogass. Det kan være nok til å fôre en tredjedel av landets lastebiler med biogass, og da snakker vi 25-30.000 lastebiler.

– Vi kaller det ikke et pilotprosjekt, men et forseringsprosjekt. Pilotbegrepet reserveres til prosjekter som er mer umodne, som for hydrogenteknologi og elektriske batterier til tunge lastebiler. Biogass er en moden teknologi, men det er for lite av den. Det er ingen vits i å drive med småpusleri hvis målet er en varig eksistens av biogass, sier Sæther.

LES OGSÅ: Grønt landtransportprogram: – Stor interesse for biogass

Tror på stort antall søknader

Siste frist for å søke Enova om støtte til fyllestasjoner for biogass var 15. februar i år. Det har vakt mye harme i bransjen at ordningen nå avvikles, men Sæther tror det har kommet inn mange søknader som følge av at det ble satt en slik frist.

– Jeg tipper det er lagt inn søknader på opptil 30 fyllestasjoner i Sør-Norge, sier han.

(Enova har ikke villet kommentere antall søknader overfor Biogassbransjen.no).

– Uansett vil det nok bli gitt støtte til et stort antall i forhold til det som finnes i dag, hvor vi bare har 4 LBG-stasjoner. Det finnes flere for komprimert gass, men halvparten av disse er lukkede anlegg for kollektivtrafikken. For å kjøre langt med store vogntog trenger man flytende biogass, sier Sæther.

Se Biogass Oslofjords kart over fyllestasjoner for biogass her.

– Det er ingen i dag som vet hva som blir vinnerteknologien; batterielektrisk, hydrogen eller biogass, men jeg tror ganske sikkert at biogass uansett vil være en viktig løsning på varig basis, fordi det er god sirkulærøkonomi, sier Sæther.

– Men vi må først komme opp i et modent marked.

LES OGSÅ: Bygger transportanlegg for 150 millioner. Vil ha fyllestasjon for biogass

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.