Bransjestemmer
Fossilfri lastebilparade i Oslo vinteren 2022. Foto: Geir Røer og Nils Gelting Andresen/Klimaetaten

Får vi nok oppgradert biogass på kort sikt?

Økt bruk av biogass til tungtransporten forutsetter en kraftig økning i produksjonen av oppgradert biogass. Det er mulig, mener kronikkforfatterne.

Grønt Landtransportprogram har identifisert manglende produksjon av oppgradert biogass som en av de viktigste barrierene for økt bruk av biogass til tungtransporten. Det vil kreve en produksjon på 800 GWh oppgradert biogass for å få de 2.000-3.000 tiltenkte nye kjøretøyene på veiene fram mot 2025. Når vi vet at dagens produksjon ligger på litt under 400 GWh, kan dette virke ambisiøst. Det vil altså være behov for en dobling i løpet av tre år for å nå nødvendig produksjon.

Pia Farstad von Hall er daglig leder i Biogass Norge. Foto: Jill Johannessen/ Samfunnsbedriftene.

Heldigvis har bransjen en liten «reserve» i ermet. Overgangen til nye oppgraderingsteknologier har skapt driftsproblemer på flere anlegg, og det er dermed gått betydelig mer gass til fakling og oppvarming enn forventet. Basert på data fra arbeid med biogasstatistikken som Biogass Oslofjord og Biogass Norge publiserte i år, tilsvarer denne mengden bortimot 100 GWh. Videre er både Skogn II og Renevo på Stord i ferdigstillingsfasen og skal til sammen produsere ytterligere 100 GWh.

Regner vi inn dette kan vi anslå en produksjon på 600 GWh oppgradert biogass i løpet av 2023. Da har vi ikke en gang tatt med økte mengder matavfall som kommer til å gå til biogassproduksjon som følge av nye krav til kildesortering for husholdninger og næringslivet. Økningen i matavfall har blitt anslått til å gi en økt biogassproduksjon på 127 GWh innen 2035 i konsekvensutredningen til Mepex. I tillegg kommer det stadig nye planer om anlegg, og Biogassbransjen meldte tidligere denne uka at det ligger inne 7 søknader for nye anlegg hos Enova.

Koordinator Tord Araldsen i Biogass Oslofjord. Foto: Biogass Oslofjord.

Tar vi disse tallene i betraktning blir det ambisiøse målet om en dobling i produsert oppgradert biogass mer realistisk.  Vi mener derfor at det er god grunn til å tro at biogassprodusentene vil kunne svare på transportbransjens «bestilling» av 800 GWh innen 2025.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

Vi må satse sterkere på biogass

Dag N. Kristoffersen, Vestfold Venstre
Suzt Haugan og Kåre Pettersen, Vestfold Venstre
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
Redo
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.