Nyheter
Den ene biogass-lastebilen i prosjektet er en Scania G410 krokbil. Foto: Viken fylkeskommune.

12 har lånt biogass-lastebil fra Viken

Stor interesse for lån av fossilfrie kjøretøy.

Prosjektleder for «Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy», Gabriel Wergeland Krog. Foto: Viken fylkeskommune.

– Prosjektet går ut på at vi kjøper og leier inn fossilfrie maskiner, og låner ut gratis til skoler, kommuner og bedrifter som har offentlige oppdrag. De kan låne maskinene av oss i opptil fire uker, sier prosjektleder for «Test av fossilfrie maskiner og kjøretøy», Gabriel Wergeland Krog, til Biogassbransjen.no.

– Det har vært stor interesse for den ene biogassbilen vi har, en Scania G410 krokbil, og det har ført til at minst to av lånetakerne har bestilt seg bil selv, sier Krog.

Prosjektet ble startet av Østfold fylkeskommune i januar 2017, og er delfinansiert med Klimasatsmidler fra Miljødirektoratet. Det låner ut maskiner på el, biogass og hydrogen.

– Vi skulle gjerne hatt mer å låne ut, men det er manko på biogassmaskiner utover lastebiler og varebiler, sier Krog.

Ble fristet til å kjøpe biogasslastebil etter offentlig låneordning

Sprer informasjon

Målet er å senke terskelen for at kommende innkjøp av maskiner blir fossilfrie i målgruppene.

– Det viktige for oss er å spre informasjon om hvordan slike maskiner fungerer, ikke nødvendigvis at folk skal skifte ut med en gang.

Prosjektet er et samarbeid mellom fylkeskommunene i Oslofjordregionen: Viken, Oslo og Vestfold - Telemark.

Prosjektets hjemmesider

Prosjektet ble startet av Østfold fylkeskommune i januar 2017, og varer ut 2024.

– Beklagelig med Enova-støtten

– Det er mangelen på fylleinfrastruktur som begrenser salget av biogasslastebiler. Med flere fyllestasjoner er det mange aktører som ville satset på slike biler, sier Krog.

– Derfor er det meget beklagelig at Enova fjernet støtten til bygging av infrastruktur fra 15. februar i år.

I Oslo står utslippene fra bygg- og anleggsmaskiner for ca. 30 prosent av de transportrelaterte klimagassutslippene. I tillegg står maskinene for store mengder NOX-utslipp. I Østfold utgjør utslippene fra anleggsmaskiner samt jordbruksmaskiner 13 prosent av transportutslippene. Mange andre norske kommuner har tilsvarende utslippstall.

Ordførerne i Østfold og Folloregionen har erklært at de skal arbeide for fossilfri transport i regionen innen 2030. I Viken fylke skal klimagassutslippene reduseres med 80 prosent innen 2030.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.