Nyheter
Gasum fyller gass
Det ble kun levert biogass til gasskjøretøy i 2021. Illustrasjonsfoto: Gasum

Kun biogass solgt til gasskjøretøy i fjor

Det ble kun levert biogass som drivstoff til gasskjøretøy i 2021, og ingen naturgass. Det viser en kartlegging Energigass Norge har gjort blant distributørene av biogass.

Daglig leder i Energigass Norge, Tore Woll. Foto: Energigass Norge.

En kartlegging Energigass Norge har gjort blant de fem distributørene av biogass i Norge, viser at det ikke ble levert naturgass som drivstoff til kjøretøy i 2021. I 2020 ble det levert naturgass tilsvarende en energimengde på 23 GWh (millioner kilowattimer) til busser i Bergen, Trondheim og Haugesund. Disse bussanbudene ble avsluttet i løpet av 2020, heter det i en pressemelding fra interesseorganisasjonen.

– Ikke behov for naturgass

­– Produksjonen av biogass er økende, og slik forsyningssituasjonen nå er, har det heller ikke vært behov for å bruke naturgass som reserveforsyning, sier daglig leder i Energigass Norge, Tore Woll, i pressemeldingen.

Energigass Norge har også startet opp arbeidet med å få på plass en egen bransjenorm for rapportering av mengden biogass som brukes som drivstoff til kjøretøy.

– Ordningen vil gi enkel oversikt over bruken av biogass som drivstoff til kjøretøy, og sikre grunnlaget for likestilling med el og hydrogen i bomringen, sier Woll.

LES OGSÅ: Biogass i tungtransporten er viktig for raske utslippskutt

Krever biogass for fritak

Bruken av biogass som drivstoff er økende, særlig til busser og tunge kjøretøy som større lastebiler og vogntog. Stortinget vedtok i mai i fjor at kjøretøy som bruker biogass som drivstoff, skal likestilles med elektriske og hydrogendrevne kjøretøy i bomringene.

Grunnlaget for fritaket er at en kan synliggjøre om kjøretøyene bruker biogass eller naturgass som drivstoff. Begge gassene består i hovedsak av metan, og en kan ikke skille dem fra hverandre uten å gjøre en kjemisk test. Stortinget vil ikke gi fritak i bomringen for kjøretøy som bruker naturgass.

– Hvis det leveres kun biogass til kjøretøy, så blir jo problemet mye mindre. Da er det mulig å få realisert vedtaket om fritak i bomringen på en enklere måte, sier Woll.

LES OGSÅ: Hvor mye gjenstår det å utrede?

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.