Nyheter
Gasum fyllestasjon lastebil trailer
Enova avvikler sin støtte til fyllestasjoner for biogass. Illustrasjonsfoto: Gasum

– Enovas beslutning er fundamentalt feil

Enova fjerner støtten til biogasstasjoner. Hos distributørene vekker avgjørelsen sterke reaksjoner.

Fredag kunne Biogassbransjen.no melde at Enova avvikler støtten til fyllestasjoner for biogass, mens søknader om støtte til biogasskjøretøy forenkles. LES SAKEN: Enova avvikler støtten til fyllestasjoner

Director Traffic i Gasum John Melby. Foto: Gasum.

– Vi er glad det fortsatt gis støtte til bil, men infrastrukturen er fortsatt ikke god nok. Ved dette grepet vil Enova oppnå noe av det samme som vi ser med el; at bilene finnes, men tilgjengelig infrastruktur er for dårlig, sier direktør trafikk Gasum, John Melby, til Biogassbransjen.no.

– Situasjonen for el er et bra eksempel på hva som skjer når du støtter kun anskaffelser og ikke infrastruktur.

Gasum er en stor distributør av biogass i Norge, driver flere fyllestasjoner og har planer om videre utbygginger.

– Vi er avhengig av biler alle mann, men jeg skjønner ikke rasjonale bak å slutte og støtte infrastruktur, når det er det største skriket markedet har; at dette ikke er tilgjengelig nok, sier Melby.

– Må ha minimum 25 LBG-stasjoner

Og for langtransport er det flytende biogass som gjelder.

– Vi har tidligere sagt til Enova at vi i hvert fall må opp på minimum 25 anlegg for flytende biogass for å ha en tilstrekkelig infrastruktur for langtransport. For å få det til er vi avhengige av støtte til investeringer, sier Melby.

Per i dag finnes det kun fire fyllestasjoner i Norge som leverer flytende biogass. Den fjerde ble åpnet av Gasum i Trondheim i høst, og var oppført med Enova-støtte.

LES OGSÅ: Her fyller ordføreren flytende biogass

– Vi kommer til å jobbe for at vi får opp et regime som støtter infrastruktur videre, og vil si beslutningen Enova har gjort er fundamentalt feil. Dette vil vi ta opp med regjeringen, sier Melby.

– Langtransporten er viktig å hjelpe med klimavennlige produkter, for det er ikke så mye å velge i. Men får vi ikke opp et nettverk som er bedre enn det er nå har vi trøbbel.

– Samtidig er det veldig positivt at de styrker støtten til kjøretøy, så vi river ikke av oss alt håret.

Air Liquide: – Vi synes det er litt tragisk

Salgssjef i Air Liquide Skagerak Ivar Ugland. Foto. Air Liquide Skagerak.

– Vi spør oss hva myndighetene ønsker å oppnå med dette. Vi synes det er litt tragisk. Myndighetene har dårlig tid med å nå mål om utslippsreduksjon, og burde ta i bruk alle hjelpemidlene de har. At de kutter støtte til utbygging av infrastruktur gjør ikke ting enklere fra vårt ståsted, som har vært en av pådriverne for økt bruk av biogass i markedet og særlig innen transport, sier salgssjef i Air Liquide Skagerak, Ivar Ugland, til Biogassbransjen.no.

– Dette vil bli ekstremt krevende fremover og vil gi oss en usikkerhet på videre investeringer og etableringer fordi en del av forutsigbarheten blir borte, sier Ugland.

– Vi stiller også spørsmål ved hva dette vil få å si for markedets vilje til å satse på biogass fremover, selv om det nå blir billigere å satse på kjøretøy. Infrastruktur har vært det store spørsmålet siste år, der Enova har hatt en rolle som pådriver for stasjonene som har kommet. Vår frykt er at dette nå vil ta lenger tid enn det kunne gjort.

– Hvorfor skal det være en oppgave for myndighetene å subsidiere aktører som Air Liquide og Gasum?

– Dette er ikke subsidie til Air Liquide eller Gasum, men en støtte for å få i gang leveranser og verdikjeder som ellers ikke ville blitt etablert, sier Ugland.

I Enovas pressemelding om saken heter det at statsforetaket nå vil «overlate til markedet å bygge ut fyllestasjoner på kommersielle vilkår videre».

– Vi mener myndighetene bør ta rollen og være med å støtte denne infrastrukturen for å oppnå målsettingen de selv har satt seg, og komme dit raskest mulig for å nå Norges klimamål. På sikt, når tilgangen er større enn i dag, kan det kanskje overlates mer til det markedet å regulere, men vi er enda langt unna et slikt nivå. Vi tror det offentlige har sin rolle for å få dette raskt nok på plass, sier Ugland.

– Skal vi bli kvitt det fossile er biogass en av de kjappeste løsningene å oppnå sine mål med. Teknologien er der, og her er det i grunnen bare å få bygd opp markedet, sier Ugland.

LES OGSÅ: Air Liquide Skagerak: – Grønn CO2 er superaktuelt

St1: – Står fast på vår biogassatsing

Markedsansvarlig for bedriftsmarkedet i St1 Norge, Jonas Bæk. Foto: St1.

St1 Norge har store ambisjoner innen biogass, og planlegger landsdekkende distribusjon.

– Det er alt for tidlig å konkludere med noe, men dette gjør at regnestykkene blir litt annerledes over tid. Vi kommer til å fortsette å ha dialog med Enova så lenge det er mulighet for å kunne få støtte. Så må vi se litt derfra. Det ser ut som dette kan ha en påvirkning på nettverket som kommer totalt sett. Jeg vil tro de fleste som ser på å bygge ut punkter vil bli påvirket av dette, sier markedsansvarlig for bedriftsmarkedet i St1 Norge, Jonas Bæk, til Biogassbransjen.no

– Det er imidlertid veldig positivt at Enova har gjort søknadsprosessen for bileiere lettere.

– Vi står absolutt fast på vår biogassasting. Det jobbes veldig hardt i Norge, Sverige og Finland med å utvikle St1s biogassasting.

LES OGSÅ: Skal få biogass inn på Shell-stasjoner

Halleland: – Dette er ikke bra

Terje Halleland i Frp. Foto: Bjørn Inge Bergestuen, Frp.

– Dette er ikke bra. Den stemoderlige behandlingen av biogass sitter dypt. Jeg klarer ikke se at Enova skal ha funnet et bedre grunnlag nå enn de har hatt tidligere for behovet for utbygging, og vil utfordre statsråden på området, sier stortingsrepresentant Terje Halleland (FrP), som har engasjert seg sterkt for biogass.

– Regjeringen har markert seg veldig på distriktspolitikk. Det som var med på vedtaket i fjor var at man skulle få en helhetlig plan der man kunne ha fyllestasjoner som gjorde det realiserbart med tyngre kjøretøy og infrastruktur for disse i hele Norge.

– Det er på langt nær fullført, og jeg kan ikke tenke meg at vi i dag har kommet så langt at dette vil gå av seg selv. Høna og egget-diskusjonen vil fortsette, der aktører vil være tilbakeholdne med å kjøpe kjøretøy til de vet at de får fylt.

– Vi er enda ikke der at vi har et marked som fungerer godt over hele landet.

Siste frist for å søke støtte til fyllestasjoner, som er utløsende for kjøp av kjøretøy, er 15. februar 2022.

– Det virker også som det er et kort varsel å gi bransjen, sier Halleland.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.