Nyheter
Bergen LNG ble bygget om til å kunne bunkre LNG. Nå er 60 prosent av inntektsgrunnlaget borte, men Gasnor har leieavtale og kontrakter som gjør at de ikke kan droppe skipet. Foto: Gasnor

Dette skipet ble bygd for å levere gass til Hurtigruten, nå er mer enn halvparten av inntektsgrunnlaget borte

Gasnor har inngått avtale om å bunkre LNG til både Hurtigruten og Havila Kystruten, men førstnevnte har droppet LNG. Nå er 60 prosent av inntektsgrunnlaget forsvunnet.

Det er dårlige greier for oss, det er klart det, sier administrerende direktør Eilif Stange i Gasnor til Biogassbransjen.no.

En knapp uke er gått siden Hurtigruten kunngjorde at rederiet gikk bort fra å bygge skipene som går på norskekysten til å gå på LNG. Nå skal skipene gå på biodiesel.

Da var det gått to år siden Hurtigruten kunngjorde at seks av syv skip på innenriksrutene skulle bygges om for å drives på gass. I tillegg la rederiet inn en bestilling på biogass som de selv karakteriserte som verdens største bestilling.

BAKGRUNN: Med Hurtigruten kom verdens største biogassavtale. Fikk 625 mill. i støtte til skipsombygging. Nå tar avtalen inn vann

Ganske nytt

For Gasnor var dette en tung nyhet. Selskapet har inngått en tiårig avtale om å bunkre flytende gass på seks av Hurtigrutens skip.

Stange forteller at Gasnor har hatt god dialog med Hurtigruten, og har det ennå, og at de er blitt orientert om at rederiet har hatt en prosess gående.

– Men vi har ikke før ganske nylig oppfattet at det var et alternativ å ikke bruke LNG i det hele tatt. Jeg vil ikke kalle det et sjokk siden vi hadde noe dialog i forkant av beslutningen, sier Stange og legger til: – I seg selv er det imidlertid veldig overraskende og skuffende at de forlater LNG-alternativet.

Gasnor har tiårige kontrakter for levering av LNG med både Hurtigruten og konkurrenten Havila Kystruten om å bunkre gass på deres skip.

LES MER OM HURTIGRUTEN: Hurtigruten: – Ikke naturlig å kommentere dialog med leverandører i media

Inntektsgrunnlaget borte

Utgangspunktet var at Gasnor skulle levere flytende gass med bunkringsskipet Bergen LNG på til sammen 10 av 11 avganger fra Bergen (Kystruten skip anløper og har avgang fra Bergen daglig). Nå er dette redusert til bunkring på 4 av 11 avganger. For å få dette til bygget de om et tidligere oljebunkringsskip til å kunne levere LNG.

Gasnor har skrevet en 10 årig avtale med Bergen Tankers. I en pressemelding datert så sent som 16. april i år heter det:  «Avtalene om å levere LNG til disse skipene i «verdens vakreste og reneste sjøreise» var avgjørende for at Gasnor tok beslutning om et dedikert bunkringsfartøy.»

Kontrakten med de to rederiene begynte å løpe 1. januar i år. Havila har bestilt i alt fire helt nye gassdrevne skip. Disse er blitt forsinket fra verftet i Tyrkia på grunn pandemien.

– Vi står ved det som står i pressemeldingen. Uten Hurtigruten hadde det vært umulig å ta den investeringen i et nytt bunkringsfartøy. Nå står de igjen med et skip hvor 60 prosent av belegget er borte. Og Gasnors kontrakt med Havila Kystruten gjelder fortsatt, altså må selskapet levere på denne.

LES OGSÅ: Hurtigruten velger el og biodrivstoff. Slik reagerer bransjen på valget

Kan forfølges

– Vil det være aktuelt å forfølge inntektsbortfallet med økonomiske krav?

– Vi skal ha dialog om dette med Hurtigruten, men det er for tidlig å si noe om hva som blir resultatet av denne dialogen.

– Hvordan påvirker nyheten fra Hurtigruten Gasnor?

– Det er et volum som var veldig viktig for oss som nå forsvinner. Det er en erkjennelse, og vi må finne ut av hva vi gjør alternativt. Vi har vært informert om usikkerhet om valg av framtidig løsning hos Hurtigruten kun gjennom en kort periode. Vi forventet at de skulle gå videre med LNG. Slik ble det altså ikke.

LES OGSÅ: Skudd for baugen for biogass på Hurtigruten. Velger el og biodiesel

Nå begynner de arbeidet med å finne nye kunder, men avtalen med Hurtigruten var grunnmuren. Hvorvidt cruisenæringen eller vekst i andre skipssegmenter kan ta unna det tapte Hurtigruten-volumet gjenstår å se, sier Stange avslutningsvis.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Biogassbransjen.no

– Vi må slutte å importere biodrivstoff. Det må vi lage selv

Pia Farstad von Hall, Biogass Norge
Nasrin Naimy, Biogass Norge

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Nyheter fra Small Step Media nettverket
Kommersielle partnere
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.